De elektrische auto staat klaar. Straks, als kort na Nieuwjaar het Brusselse Autosalon de deuren opent, zullen we er opnieuw niet naast kunnen kijken. Een van de kleintjes die daar zullen te zien zijn, de Peugeot iOn, kregen we al in handen. We ontdekten een leuke auto, met alles wat je van een stadswagentje mag verwachten: zelfs verrassend ruim voor een kleine auto, want klein is hij toch wel als je hem ziet staan. Maar ook een goed acceleratievermogen en grote behendigheid in het drukke verkeer. ...

De elektrische auto staat klaar. Straks, als kort na Nieuwjaar het Brusselse Autosalon de deuren opent, zullen we er opnieuw niet naast kunnen kijken. Een van de kleintjes die daar zullen te zien zijn, de Peugeot iOn, kregen we al in handen. We ontdekten een leuke auto, met alles wat je van een stadswagentje mag verwachten: zelfs verrassend ruim voor een kleine auto, want klein is hij toch wel als je hem ziet staan. Maar ook een goed acceleratievermogen en grote behendigheid in het drukke verkeer. Maar rijden met de Peugeot iOn maakte ons ook duidelijk dat we onze rijstijl moeten aanpassen om elektrisch te rijden: door telkens goed te accelereren, slaagden we er vlotjes in om de autonomie van theoretisch 160 kilometer (een norm die de meeste elektrische auto's meekrijgen) terug te dringen tot zo'n 90 kilometer. Hoe we dat deden: door te rijden zoals we dat gewoon zijn. Lekker accelereren en genieten van het krachtige motorkoppel dat hedendaagse auto's, niet alleen met diesel maar ook benzine, meekrijgen. Want koppel of trekkracht, dat heeft de elektrische auto in overvloed. Meer zelfs: je moet niet tot op een bepaald toerental wachten om de kracht te voelen komen. Een elektrische motor geeft meteen zijn maximale trekkracht vrij. Natuurlijk gaan we straks niet allemaal met deze iOn rijden. Dat heeft Peugeot trouwens zelf al uitgedokterd: omdat hij peperduur is (meer dan 30.000 euro) wordt hij vooral aan bedrijven aangeboden met een leaseprijs van 500 euro per maand voor een periode van vijf jaar. Eigenlijk maar goed ook: onze maatschappij, en dan vooral de Belgische, is nog helemaal niet klaar voor de elektrische auto. Wegens nog geen doeltreffend incentivebeleid voor particulieren (de fiscale premies moet je via de belastingaangifte verwerven...), en niet het minst door een ontoereikende infrastructuur. Terwijl Frankrijk een netwerk van 100.000 laadpunten voor elektrische auto's uitrolt, en er in Nederland al 10.000 staan, blijft het hier bij beperkt privé-initiatief zonder coördinatie en vooral zonder initiatief van de overheid. Dan hoor je natuurlijk dat autootjes als de Peugeot iOn vooral bedoeld zijn voor stadsverkeer. Alleen: 70 procent van onze stadsbewoners heeft geen garage. En dus ook geen stopcontact. + Rijgevoel geeft geen geen cultuurschok -Land is er niet klaar voor Motor: elektrisch, 64 pk Max. koppel: 180 Nm Batterij: vast in auto Autonomie: 160 kilometer Testautonomie: 90 km. Uitstoot: 0 gr. CO2 per km. Vermoedelijke prijs: 30.000 à 35.000 euro Jo Bossuyt