LETTERS EN LEKKERS

De Kamasutra en koffie, Brusselmans en bagels, De Tijd en thee, je treft ze allemaal aan in Frank’s lectuurwinkel annex coffeeshop.

Symbiose is de naam die wetenschappers geven aan een samenlevingsvorm met wederzijds voordeel. Dat is ook de idee achter Frank’s, de tijdschriften-, boeken- en papierhandel die in december 1996 openging aan de Meir in Antwerpen. In navolging van het Amerikaanse Barnes & Noble reserveert Frank’s een deel van zijn ruimte voor een coffeeshop die wordt geëxploiteerd door Jacqmotte. Klanten kunnen er verpozen bij een volgens de regels geschonken koffie of thee, afgerond met een muffin, een brownie of een bagel.

Vooraleer in Antwerpen neer te strijken, had Frank’s al vier winkels geopend in Puurs, Middelkerke (twee winkels) en Bornem. Op een oppervlakte van 250 tot 400 m² verkopen ze kranten, tijdschriften, boeken, wenskaarten, papierwaren en lederwaren zoals Kipling en Hedgren. Met 30 werknemers haalt de in 1980 opgerichte nv een jaaromzet van 150 miljoen.

Gedelegeerd bestuurder Frank Van Leemput licht de strategie toe : “In Antwerpen zochten wij een manier om niet alle risico’s in een korf te leggen, bijvoorbeeld door producten die complementair zijn. In Douwe Egberts de groep waartoe Jacqmotte behoort vonden wij een partner die de nodige garanties kan bieden en die ervaring heeft met coffeeshops. Daarom zorgen zij met een zestal mensen voor de exploitatie. Het is wel de bedoeling een echte samenwerking te creëren.”

Uit ervaring weet hij welk product welke doelgroep aanspreekt. “Wij mikken op een breed publiek, vooral dan met de kranten en tijdschriften : wij bieden 3000 titels aan. De papierwaren zijn enerzijds gericht op de particuliere home office-markt en anderzijds op de jeugd. Voor die laatste doelgroep volgen we de nieuwste trends en hebben wij strips, wenskaarten en lederwaren.” De boekenafdeling biedt een ruime keuze in bepaalde deelsegmenten ; de helft van de computerboeken is Engelstalig. De cd-rom-markt wordt nauwgezet in het oog gehouden ; momenteel zijn er ongeveer 500 stuks in voorraad. Frank’s wil een oase in de drukke stad zijn, waar het aangenaam winkelen is. “Wij zijn ook op zondag open, met bevredigende resultaten. De klanten kunnen dan eens rustig rondneuzen, dat stoort ons niet.”

Ook Harry De Landtsheer van Douwe Egberts heeft het volste vertrouwen in de formule : “In Amerika zijn koffiezaken het snelst groeiende segment in de horeca. Wij zitten nog in een experimentele fase. Een Jacqmotte Coffee House met degustatie en verkoop van koffie bestaat al in Brussel en Luik. Antwerpen is onze derde vestiging. Wij proberen een ruim publiek te laten kennismaken met koffie als een hoogwaardig product. Daarom schenken wij alleen de beste Arabicasoorten.” Voor een optimaal aroma worden alle bonen ter plaatse gemalen ; de kwaliteitsverantwoordelijke komt geregeld de smaak controleren.

Grootse plannen voor de toekomst ? Frank Van Leemput : “Wij geven ons drie jaar om dit project te laten slagen. Daarna zien we wel verder.”

FRANK VAN LEEMPUT (FRANK’S) Verpozen met een kopje koffie tussen duizenden kranten, tijdschriften, boeken en cd-rom’s.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content