Leren leven met een prijzenoorlog

Net voor de zomer voegde Dirk Thomaere de Belgische en Nederlandse computeractiviteiten van Toshiba samen in een nieuw kantoor. Ondertussen probeert hij de bikkelharde concurrentie de baas te blijven.

IS: general manager Toshiba Information Systems Benelux.

VRIJE TIJD: tuin, golf.

Na jarenlang in Duitsland, Oostenrijk en vooral Zwitserland gewerkt te hebben, koos Dirk Thomaere in september 2004 voor een terugkeer naar België. En verhuisde vervolgens zijn kantoor naar Breda. “Het is mijn grootste wapenfeit na één jaar bij Toshiba Information Systems in de Benelux. Het was gewoonweg niet efficiënt meer om én in Zaventem én in Rotterdam kantoor te houden. Uiteindelijk hebben we een goed compromis gevonden door net over de grens een nieuw gebouw te openen. Sommige mensen zagen die verhuizing niet zitten en hebben het bedrijf verlaten. Toch waren de meeste reacties positief, ook omdat een aantal Belgische diensten al vanuit Rotterdam georganiseerd werden en nu dus al bij al dichter bij de klant gekomen zijn.”

Thomaere heeft zichzelf naar eigen zeggen enkele maanden gegund om de organisatie vanbinnen en vanbuiten te leren kennen. “In Zwitserland kon ik van niets beginnen, daar heb ik mijn eigen team opgebouwd. Hier was ik de nieuweling,” lacht hij. Sommige zaken neemt hij wel mee vanuit zijn vorige werkplek. Zo blijft Thomaere het belangrijk vinden om geregeld zelf met distributeurs te praten: “Dat wordt in de nabije toekomst mijn belangrijkste taak. Toshiba verkoopt alleen via dat kanaal, dus een goede samenwerking met verdelers is enorm belangrijk.” Zeker nu de prijzen onder druk staan, weet Thomaere er nog aan toe te voegen. “Het is opvallend hoe er voor notebooks de jongste maanden een echte prijzenoorlog is ontstaan, vooral in België. Grote ketens als Carrefour of Mediamarkt zetten de marges danig onder druk.”

Het is belangrijk hierop greep te krijgen, vindt hij, al was het maar om wat meer aandacht te kunnen besteden aan marketing. “Een jaar geleden had ik me voorgenomen het merk Toshiba meer in de kijker te zetten. Ik heb me daar niet zo intensief kunnen op toeleggen als ik zelf gehoopt had, vooral omdat je door die concurrentiestrijd gedwongen wordt te reageren. Veel initiatief nemen, zit er niet in.”

Ondertussen wil Thomaere ook werk maken van het derde stukje Benelux: “Luxemburg hebben we de voorbije jaren misschien wat verwaarloosd. Daar

R.C.

“Het is opvallend hoe er voor notebooks de jongste maanden een echte prijzenoorlog is ontstaan, vooral in België.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content