Leren kijken door bril van klant

Marc Van de perre heeft de voorzittershamer van de Stichting Marketing overgenomen van Daniel Viaene.

Als kersvers voorzitter van de Stichting Marketing volgt Marc Van de perre (50) Daniel Viaene op. Van de perre (oprichter en directeur van Interface Marketing) was al vicevoorzitter. “Mijn engagement gaat terug tot de Stichting Industriële Marketing, wat nu de expertgroep business-to-business is binnen de Stichting,” zegt Van de perre. De Stichting Marketing, zo’n 1500 leden sterk, vierde in 2006 haar de 25ste verjaardag. “De Stichting is een goede kennissenkring die je daar hebt kunnen opbouwen. Het is geen relatienetwerk, geen visvijver om klanten te werven. De Stichting is een thinktank voor jezelf, een bron van inspiratie,” aldus Van de perre. Hij wil nu vooral de rol als kenniscentrum versterken. “Daniel Viaene is er al mee begonnen. Ik wil de kracht van de expertgroepen binnen de Stichting uitbreiden. We hebben naast de Stichting Marketing ook Instima, Instituut voor Marketing, en we moeten synergie promoten.”

Hoe belandt een ingenieur trouwens in marketing? “Ik ben vanuit een technische functie met marketing in aanraking gekomen. Als ingenieur moet je breder kijken. Ik stond open voor het klantgericht denken.” In zijn marketingdenken heeft hij een voorkeur voor datadriven marketing (niet vreemd voor een ingenieur die met informatica bezig was). “Ik ben snel naar het meetbaar maken van marketingactiviteiten gegaan.”

Van de perre begon zijn carrière in 1982 als research engineer bij Hessenatie. Een jaar later werd hij bij GET (toegangscontrole en tijdsregistratie) research & design/marketingmanager. In 1990 trok hij als marketingmanager naar Orthos. Van 1991 tot 1994 was hij commercieel directeur van Cogito. Voor hij in 1997 Interface Marketing startte, was hij drie jaar gedelegeerd bestuurder/managing partner van reclamebureau CreAdvice (nu Duval-Guillaume Dialog). Interface Marketing is een bureau voor strategische en toegepaste marketingdiensten. “We zijn vooral bezig met klantwaardemanagement. Je ziet bedrijven wel werken met lifetime value van de klant, maar niet altijd reageren op de behoeften van de klant. Je moet door de bril van de klant kijken en nagaan wat zijn motivatie is om te kopen en te blijven kopen.”

MARC VAN DE PERRE (INTERFACE MARKETING)

IS: de nieuwe voorzitter van de Stichting Marketing.

IS: oprichter/managing partner van Interface Marketing.

VRIJE TIJD: sport (tennis, wandelen), lezen, jazzmuziek.

AvP

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content