De Deense speelgoedfabrikant LEGO deed met het Geena Davis Institute een onderzoek over genderstereotypen en pakt uit met een Ready For Girls-campagne om genderclichés mee te helpen doorbreken. Uit dat onderz...

De Deense speelgoedfabrikant LEGO deed met het Geena Davis Institute een onderzoek over genderstereotypen en pakt uit met een Ready For Girls-campagne om genderclichés mee te helpen doorbreken. Uit dat onderzoek bij 7000 mensen in verschillende landen bleek dat meisjes klaar zijn voor meer gendergelijkwaardigheid, maar jongens en de samenleving als geheel veel minder. Zo vindt 82 procent van de meisjes het prima dat meisjes voetballen en jongens aan ballet doen, tegenover 71 procent van de jongens. 74 procent van de jongens, tegenover 62 procent van de meisjes, gelooft dat sommige activiteiten alleen voor meisjes bedoeld zijn, en andere voor jongens. Op de vraag of de respondenten een wetenschapper als een man of een vrouw zien, antwoordt 85 procent een man. Met de campagne Ready For Girls, met voor België de wetenschapster Angelique Van Ombergen als ambassadrice, focust LEGO op meisjes die ondanks de traditionele gendernormen hun eigen verhaal bouwen. LEGO lanceerde de campagne maandag naar aanleiding van Wereldmeisjesdag.