L ease-a-website heet het nieuwe product waarmee Publitec, een B2B-communicatiebrijf uit Groot-Bijgaarden, binnenkort uitpakt. Door een website te leasen in plaats van die aan te kopen, worden de kosten gespreid over de levensduur van de site.
...

L ease-a-website heet het nieuwe product waarmee Publitec, een B2B-communicatiebrijf uit Groot-Bijgaarden, binnenkort uitpakt. Door een website te leasen in plaats van die aan te kopen, worden de kosten gespreid over de levensduur van de site. Kostenspreiding is niet het enige voordeel van leasing. Omdat het gaat om een huurformule, kan de volledige operatie buiten balans worden geboekt. Een leasing biedt bovendien de mogelijkheid de kostprijs te verschuiven naar een volgend boekjaar. Het gaat immers om een voorfinanciering: de leasingmaatschappij betaalt het volledige bedrag, terwijl de klant pas drie maanden later de eerste rekening in de bus krijgt.Het revolutionaire concept is een Belgische, en mogelijk Europese primeur. "In Nederland bijvoorbeeld is zoiets onmogelijk," aldus Wim Vanherck, gedelegeerd bestuurder van Publitec. "Daar kan je geen producten leasen die geen restwaarde hebben voor de bank of leasingmaatschappij." Publitec maakte de strategische keuze om volop te investeren in het internet. Het bureau ontwikkelde Dynaxis, een systeem voor het bouwen van dynamische websites. Met Dynaxis kan de firma op zeer korte termijn op maat gemaakte sites leveren. "Dankzij Dynaxis kunnen we hergebruiken wat we vroeger al gemaakt hebben," legt Vanherck uit. "Voor een specifieke ontwikkeling hoeven we dan ook niet meer het volledige bedrag aan de klant te vragen." Publitec biedt sinds vorig jaar ook de formule rent-an-agency aan. Klanten huren voor een vooraf bepaalde prijs een bureau in dat de juiste specialisten aantrekt om de problemen van de klant op te lossen. Door de vaste prijs is de drempel lager om problemen voor te leggen. Maar het communicatiebureau blijft ook in de klassieke communicatie actief. Publitec maakt al bijna vijftien jaar BBL Onderneming, het KMO-klantenmagazine van BBL en werkt al tien jaar voor een aantal afdelingen van staaldraadfabrikant Bekaert. In 2000 had Publitec nog een brutomarge van 445.960 euro, terwijl dat in 2001 al was gestegen tot 1 miljoen euro. Tekenend voor de groei van Publitec is het personeelsbestand: in 1999 werkten er zeven mensen, in 2000 al dertien en vandaag stelt het bureau zeventien mensen tewerk.Hans Sterkendries [{ssquf}]