Dé digitale marketingexpert zijn voor kmo's.' Onder die opdracht zette de marketingdirecteur Laurent Lejeune ongeveer een jaar geleden zijn schouders. Goudengids.be was vooral bekend van de gele, papieren bedrijvengids, maar het is al jaren bezig zijn digitale activiteiten uit te bouwen. "Het werk is nog niet af, maar al vergevorderd", zegt Lejeune. "We zetten een digitale marketingstrategie voor onze klanten op, voornamelijk kmo's en zelfstandigen. Daaruit komt 75 procent van onze inkomsten. Dat is de groeimotor voor de komende jaren."
...

Dé digitale marketingexpert zijn voor kmo's.' Onder die opdracht zette de marketingdirecteur Laurent Lejeune ongeveer een jaar geleden zijn schouders. Goudengids.be was vooral bekend van de gele, papieren bedrijvengids, maar het is al jaren bezig zijn digitale activiteiten uit te bouwen. "Het werk is nog niet af, maar al vergevorderd", zegt Lejeune. "We zetten een digitale marketingstrategie voor onze klanten op, voornamelijk kmo's en zelfstandigen. Daaruit komt 75 procent van onze inkomsten. Dat is de groeimotor voor de komende jaren." LAURENT LEJEUNE. "Veel kmo's zijn niet of nog te weinig bezig met digitale marketing. Dat is de grootste verrassing voor mij geweest dit jaar. Uit onderzoek is gebleken dat 20 procent van alle Belgische bedrijven zelfs geen website heeft. Diegene die wel online actief zijn, schieten vaak tekort in hun strategie: hun website is niet geoptimaliseerd voor zoekmachines en duikt daarom bijvoorbeeld niet op in de zoekresultaten van Google. Diezelfde website is dan vaak ook ingewikkeld of niet raadpleegbaar op een tablet of een smartphone. Door die mobiele toestellen gebruiken mensen nog meer het internet. 80 procent van de mensen doet online research vooraleer ze overgaan tot een aankoop. Dat is een enorm groot percentage. Veel bedrijven zijn zich te weinig bewust van de gevolgen van dat veranderende consumentengedrag." LEJEUNE. "Dat weegt inderdaad op de omzet. In 2013 was er nog een daling van 7 procent, maar dit jaar is de doelstelling om de totale omzet (110 miljoen euro, nvdr.) niet meer verder te laten dalen. Daarmee zouden we de eerste traditionele bedrijvengids ter wereld zijn die weer aanknoopt met groei." LEJEUNE. "De digitale activiteiten zijn snel blijven groeien. Daardoor is goudengids.be nu al het grootste digitale agentschap in België. Er is veel gebeurd het voorbije jaar. De website is vernieuwd en de investeringen in mobiele apps zijn opgedreven. Zo hebben we onder meer 'Aan Tafel' gelanceerd, een app om restaurants op te zoeken. Drie van onze apps behoren tot de tien meest gedownloade apps in België. Daarnaast zijn er ook akkoorden met Google en Facebook gesloten, zodat we onze klanten op die twee zeer populaire platformen kunnen helpen. Als 'Google Premium Partner voor kmo's' zijn we de grootste in België." LEJEUNE. "Daarvoor is Blue Bees, een zusterbedrijf, opgericht. Dat is voor grotere kmo's die naast digitale marketing bijvoorbeeld ook willen adverteren in de lokale pers of radio. Door dat bredere aanbod kunnen we ook voor hen een one-stop-shop zijn." LEJEUNE. "Ik heb daar 8,5 jaar gewerkt en ik heb er veel ervaring opgedaan in de klassieke marketingsector. Bij Duval Guillaume heerste ook een ondernemerscultuur. Ik kon me daar volledig in vinden, want ik start graag nieuwe dingen op. Bij goudengids.be probeer ik dezelfde mentaliteit aan te wakkeren. Onze medewerkers moeten doordrongen zijn van intrapreneurship."S.F."Drie van onze apps behoren tot de tien meest gedownloade apps in België"