Het Engelse carving ( to carve) betekent volgens van Dale "het maken, vormen, bewerken met behulp van een scherp voorwerp". Het woordenboek verwijst naar houtsneden, beeldhouwwerken, gravures en reliëfs. Voor de skiërs betekent het skiën op de (scherpe) zijkanten van de latten.
...

Het Engelse carving ( to carve) betekent volgens van Dale "het maken, vormen, bewerken met behulp van een scherp voorwerp". Het woordenboek verwijst naar houtsneden, beeldhouwwerken, gravures en reliëfs. Voor de skiërs betekent het skiën op de (scherpe) zijkanten van de latten. Bij een nieuwe sport hoort een nieuwe ski: de carve-ski. Die is korter dan een gewone alpineski, maar is zéér getailleerd. Voor- enachteraan is hij veel breder dan in het midden, waar de schoen zich bevindt. De voorbije seizoenen was het nog een rariteit, maar de carve-ski gaat het binnenkort maken. Een kwart tot een derde van de nieuwe ski's in sportwinkels bestaat namelijk al uit carve-ski's. Het carven zelf vergt een andere dan de traditionele skitechniek. Vergeet het skiën met de latten dicht bij elkaar, vergeet de doorgedreven buig- en strekbewegingen om de latten soepel door de bochten te laten glijden. Vergeet ook het fraaie "slippen" van de twee parallelle ski's. Bij carving staan de latten ietwat uit elkaar, de buitenkant valt samen met de heupen. Om te draaien, moet het gewicht op beide voeten en op de stalen kanten van de ski's (de binnenkant van de draaicirkel) worden verdeeld - precies dat is de essentie van carving. Het lichaam helt mee naar de binnenkant van de draai, de carver "snijdt" door de bocht.Het grote voordeel van deze techniek is dat het mooi draaien in grote bochten véél makkelijker gaat en dat u veel sneller leert. Na een zestal dagen flink oefenen, kan u zonder al te veel vallen en opstaan door de diepsneeuw ploegen.Zitten er geen nadelen aan de nieuwe rage? Toch, voor de minder ervaren skiër is het moeilijk om korte, snel opeenvolgende bochten te maken met de nieuwe carve-ski's. Met deze ski's kunnen dus alleen specialisten nog het echt harde slalomwerk aan. Ander nadeel: de stabiliteit van klassieke ski's - vooral dan de semi-racingmodellen - ligt bij grote snelheid veel hoger dan bij de carvingversies. Dat maakt de carve-ski niet zo geschikt voor afdalingen in "schuss".Stapt iedereen morgen over op carve-ski's? Zo'n vaart zal het wel niet lopen. Carving biedt ontegensprekelijk voordelen, maar we moeten ze ook niet overroepen. De carvingtechniek gelijkt op die van het snowboarden. En daar is het die producenten om te doen: zoveel mogelijk boarders terughalen naar de twee latten. MARLEEN FYNHOUDT