Peter Walleghem noemt zijn functie van director strategy & innovation bij Wolters Kluwer Belgium de synthese van het professionele traject dat hij al aflegde. Hij heeft het over drie grote blokken in zijn carrière. "Een eerste was telecom, bij onder meer France Télécom en Belgacom. Daarna volgde marketing, als CEO van Altavia. Tot slot was er consultancy, toen ik vooral grotere familiebedrijven begeleidde die in handen van investeerders kwamen."
...

Peter Walleghem noemt zijn functie van director strategy & innovation bij Wolters Kluwer Belgium de synthese van het professionele traject dat hij al aflegde. Hij heeft het over drie grote blokken in zijn carrière. "Een eerste was telecom, bij onder meer France Télécom en Belgacom. Daarna volgde marketing, als CEO van Altavia. Tot slot was er consultancy, toen ik vooral grotere familiebedrijven begeleidde die in handen van investeerders kwamen." Moest u lang nadenken voor u de stap naar Wolters Kluwer zette? PETER WALLEGHEM. "Nee. Ik kon me helemaal in de jobomschrijving vinden. De mix van het digitale en het innovatieve aspect sprak me erg aan. Daarnaast is Wolters Kluwer een erg aantrekkelijk bedrijf. De aandacht voor innovatie loopt door alle lagen van de onderneming. Het is een deel van de bedrijfscultuur." Wat is het meest markante feit van het voorbije jaar? WALLEGHEM."Door het uitgebreide aanbod van Wolters Kluwer en de bijbehorende diepgaande aanpak, heb ik veel tijd besteed aan het doorgronden van het bedrijf en de markt. Op die markt vinden enorme veranderingen plaats. In digitalisering zijn de onderlinge verschillen soms erg groot. Tal van veranderingen kunnen worden opgetekend in onder meer de juridische sector of health, safety en environment (HSE), alleen is het verschil in snelheid waarmee die veranderingen zich manifesteren frappant." Hoe speelt u op die uiteenlopende snelheden in? WALLEGHEM. "De jongste maanden hebben we de klantenbeleving in kaart gebracht. Die hebben we gekoppeld aan toekomstscenario's, waarin we de impact van technologie en maatschappelijke evoluties onder de loep hebben genomen. Met als resultaat een gedetailleerd inzicht in de evolutie van de klantenbeleving. Dat is nu ons kompas bij innovatiekeuzes. Dat de resultaten weleens sterk uit elkaar kunnen liggen verrast ons niet. Maar de rode draad is dat 70 procent van de weerstand tegen digitalisering het directe gevolg is van onwetendheid." Wat betekent de digitale uitdaging op het terrein? WALLEGHEM. "Neem justitie. We leven in een wereld waarin steeds meer openbaarheid en transparantie wordt gevraagd. Vandaag zijn juridische data nog niet vrij beschikbaar, maar dat gaat allicht op de korte termijn veranderen. Hoe gaan we die ongeordende databases structureren, met miljoenen arresten en vonnissen? Voor ons betekent het inhoud omzetten naar een digitale, doorzoekbare omgeving, met respect voor de privacy." Waar ligt voor u de grootste uitdaging van de komende jaren? WALLEGHEM. "Het grote vraagstuk is hoe we evolueren van een omgeving waar veel info wordt gegeven aan een klant en hij zelf zijn antwoorden moet vinden, naar een situatie waarin minder volume maar meer relevante antwoorden worden gegeven. Dat heeft veel technische gevolgen en brengt ons bij de artificiële intelligentie. Het bedrijf heeft een Europees gecoördineerde aanpak voor artificiële intelligentie. We kijken naar de best practices in een land, vergelijken ze en nemen ze over. Zo willen we evolueren naar een markt die de stabiliteit van de lange termijn kan verzoenen met de flexibiliteit van de korte termijn. Daar zijn we nog wel een tijdje mee zoet."