Hoewel deze tentoonstelling werd gecureerd vóór de oorlog in Oekraïne uitbrak, is ze er toch nauw mee verbonden. Zo konden de werken niet terugreizen naar Oekraïne nadat ze eerst tentoongesteld waren in Denemarken en maken ze zichtbaar wat er precies bedreigd wordt. Tegelijk hebben veel...

Hoewel deze tentoonstelling werd gecureerd vóór de oorlog in Oekraïne uitbrak, is ze er toch nauw mee verbonden. Zo konden de werken niet terugreizen naar Oekraïne nadat ze eerst tentoongesteld waren in Denemarken en maken ze zichtbaar wat er precies bedreigd wordt. Tegelijk hebben veel van de kunstenaars de overgang van een Sovjetstaat naar het onafhankelijke Oekraïne meegemaakt, waardoor ze heel goed beseffen welke dreiging er boven hun hoofd hangt. De rode draad door de expo is het landschap in brede zin. De tentoonstelling biedt een inzicht in een landschap waar de grenzen tussen publiek en privé almaar veranderen, maar ook van een bloeiende kunstscene met drie generaties kunstenaars. "We willen de diversiteit in het Oekraïense landschap laten zien, zowel in de letterlijke als in de sociaalculturele zin. Door de oorlog is het landschap een stuk van ons hart geworden, waar we wanhopig voor vechten", vertelt curator Natalia Matsenko. Tegelijk is de expo een stap om het Jubelpark en zijn instellingen uit te bouwen tot een levendige agora, een plaats waar kunst en geschiedenis de dialoog aangaan met wetenschap en technologie. Zo wil de vzw Horizon 50/200 - onder leiding van Paul Dujardin - de musea klaarstomen om een rol op te nemen in de uitdagingen waar de samenleving voor staat.