Met zijn nieuwe modellen mikt Lancia onmiskenbaar op raffinement. De Italiaanse constructeur streeft naar een subtiele combinatie van relatieve eenvoud in de vormgeving en een luxueus interieur.
...

Met zijn nieuwe modellen mikt Lancia onmiskenbaar op raffinement. De Italiaanse constructeur streeft naar een subtiele combinatie van relatieve eenvoud in de vormgeving en een luxueus interieur. Met de Thesis staat Lancia trouwens voor een hele uitdaging. Dit is de machine die de krachtmeting moet aangaan met de kopstukken in dit marktsegment, zoals de Audi A6, de BMW 5 of de Mercedes E-klasse. De Italiaanse stilisten hebben zich dan ook ingespannen om de Thesis een grote finesse mee te geven. De lijn is heel vloeiend en elegant, het interieur is verzorgd en vormt een geslaagd huwelijk tussen kostbaar hout en duurzaam leder. De Thesis is een verleidelijke auto, maar is het ook een machine die kan overtuigen? Eerste vaststelling: de kinderziekten van de elektronica in de eerste Thesis-modellen lijken in deze versie al heel wat meer onder controle. Tweede vaststelling: deze Thesis zet, dankzij enkele nieuwe motoren, behoorlijke scores neer. In het gamma zitten nu vijf motoren waarvan twee zich laten voeden met benzine: een vijfcilinder tweeliter van 136 kW en de nieuwe V6 van 3,2 liter die goed is voor een vermogen van 169 kW. Daarbij komen nog drie diesels, allemaal vijfcilinders met rechtstreekse inspuiting van 2,4 liter. De eerste, een tienklepper, is goed voor 110 pk en een koppel van 305 Nm. Van de nieuwe twintigklepper zijn er twee versies met een vermogen van 129 kW, maar een koppel dat aangepast is aan de transmissie: 380 Nm voor de handgeschakelde zesbak of 330 Nm voor de automatische versnellingsbak met vijf gangen. Omdat de motor heel soepel is, zullen bestuurders met een voorkeur voor moeiteloos rijden al snel kiezen voor de automaat, die qua prestaties maar heel weinig moet inleveren tegenover zijn handgeschakelde broer. Ter vergelijking: de handgeschakelde versie heeft 9,8 seconden nodig om van nul naar honderd te sprinten en 30,8 seconden om vanuit stilstand een kilometer te malen. De automaat doet over dezelfde oefeningen respectievelijk 10,2 en 31,2 seconden. Maar laat zich in de stad uiteraard veel makkelijker besturen. Met deze diesels bewijst de Fiat-groep dat ze een pionier was op het gebied van rechtstreeks ingespoten motoren. De nieuwe Multijets getuigen niet alleen van grote souplesse, maar bieden ook scherpe prestaties en zijn zuinig. De Thesis onderstreept de vooruitgang die op dit terrein werd geboekt. Daarbij komen een uitstekende geluiddemping en een vlekkeloos rijgedrag. Deze Thesis is dan ook zonder meer een charmante en zelfs briljante berline. Christophe