Voor nieuwsgierigen die nog niet hebben mogen proeven van Midi Station is het aangeraden om snel te reserveren. Het megalomane horecaproject werd in de markt gezet door een consortium waarin onze spoorwegen een belangrijke rol speelde. Mensen die de horeca kennen, weten dat de kans op slagen klein is wanneer de overheid direct of indirect investeert in de betere horeca. Een schrijnend voorbeeld hoe men niet moet omspringen met het geld van de belastingbetaler zijn de horeca-exploitaties in het Casino van Oostende.
...

Voor nieuwsgierigen die nog niet hebben mogen proeven van Midi Station is het aangeraden om snel te reserveren. Het megalomane horecaproject werd in de markt gezet door een consortium waarin onze spoorwegen een belangrijke rol speelde. Mensen die de horeca kennen, weten dat de kans op slagen klein is wanneer de overheid direct of indirect investeert in de betere horeca. Een schrijnend voorbeeld hoe men niet moet omspringen met het geld van de belastingbetaler zijn de horeca-exploitaties in het Casino van Oostende. Midi Station kwam om het Zuid-Station op te waarderen en was bedoeld als plek waar men kon afspreken met reizigers uit de hogesnelheidstrein. Niemand minder dan Antoine Pinto (Belga Queen en voorheen Dock's Café, Quincaillerie, Pakhuis enzovoort) en aanvankelijk ook Fernand David (voormalige F&B-manager van Hilton) en, helemaal in het begin, ook Peter Goossens (Hof van Cleve) werden onder de arm genomen om het concept uit te werken. De alles overtreffende brasserie met 400 plaatsen op 2000 vierkante meter moest een gerieflijk eiland worden, maar had vanaf de eerste dag meer weg van een aangeklede evenementenhall. Het leger uitsmijters aan de deur kon niet verhinderen dat Midi Station snel degenereerde tot een place to be voor het verkeerde publiek. De zaak was niet rendabel en niet internationaal genoeg van uitstraling. Bovendien ging Euro Immostar, de dochteronderneming die commerciële ruimtes van de NMBS beheert, in de clinch met Pinto. Die stapte op en niet veel later ging Midi Station dicht. Nu probeert men een nieuwe opzet uit, met als chef-kok Philippe Lartigue. Wij togen naar het Zuidstation, dat voor automobilisten en voetgangers één grote ramp is. De halte van de Eurostar is slecht gebouwd, gebrekkig bewegwijzerd, slecht verlicht, vuil, koud en niet zonder gevaar. Een onaangenamer welkom voor internationale reizigers is nauwelijks te bedenken. Vandaag wordt er in Midi Station enkel gegeten in het voorste gedeelte. De rest van de hall (Bar Lounge, Black Lounge, British Lounge, Cigar Lounge) was net zo leeg als de toonbank voor schaal- en schelpdieren. Wij telden vijf koks die kookten voor twintig klanten. Het werden in de boter gewokte groenten met paddenstoelen (11 euro) en sint-jakobsschelpdieren van goede kwaliteit met in de boter gesmolten witloof en pompelmoes (20 euro), in de boter gebakken zeetong (30 euro) en paling in 't groen, die aan roomspinazie deed denken, met sperziebonen, broccoli en een zak frieten (18 euro). Als afsluiter was er exotisch fruit, dat niet allemaal even rijp was, opgediend met coulis (8 euro). Victor Hortaplein 26 1060 Brussel. Tel. 02 526 88 00. Zaterdagmiddag, zondag en maandag gesloten. Gratis 200 gereserveerde parkingplaatsen, ingang Onderwijsstraat 159. www.midi-station.be Kader: aangeklede evenementenhall Onthaal: in brasseriestijl Keuken: betere brasseriekeuken PIETER VAN DOVEREN