Gemiddeld staan zowat 300 wagens te blinken op de autoveiling die BCA elke donderdag organiseert in Waver. De meeste auto's komen van leasingmaatschappijen, bedrijven die zelf een uitgebreid wagenpark hebben, banken die hun borg hebben opgeëist bij wanbetalers van autoleningen, dealers die hun toonzaalmodellen kwijt willen, en particulieren.
...

Gemiddeld staan zowat 300 wagens te blinken op de autoveiling die BCA elke donderdag organiseert in Waver. De meeste auto's komen van leasingmaatschappijen, bedrijven die zelf een uitgebreid wagenpark hebben, banken die hun borg hebben opgeëist bij wanbetalers van autoleningen, dealers die hun toonzaalmodellen kwijt willen, en particulieren. "Die betalen 25 euro om de auto te laten veilen, en nog eens 1,5 % tot 2,5 % op de verkoopsom, afhankelijk van de waarde van het voertuig. Kopers betalen een vaste commissie van 2 %," legt kersvers algemeen directeur Marc de Braekeleer (42) uit. De voormalige algemeen directeur en bestuurder van de wegenhulpgroep Touring wil de omzet van BCA in België de hoogte in jagen en de rentabiliteit verhogen. Concurrenten heeft hij niet in België, maar de laatste drie jaar (2000-2002) werd telkens een verlies van zowat 500.000 euro geleden. De Braekeleer maakt zich sterk dat de verkoopprijzen gemiddeld genomen een flink pak hoger liggen dan wanneer u een paar weken rondrijdt met een bordje 'te koop'. "Elke week komen zowat 250 tot 300 kopers opdagen. Die weten dat de auto gewassen is, getest, dat de carrosserie is nagetrokken, desnoods gerepareerd is... Ze hebben een voormiddag om de auto's te bekijken."In essentie veil je auto's precies zoals je schilderijen verkoopt, of antiek. Hoewel: die maken geen lawaai wanneer ze één na één de veilinghal worden ingeloodst. Drie veilingmeesters hameren de koopwaar af: binnen de minuut zijn ze verkocht, of, wanneer de beoogde verkoopprijs niet werd gehaald, opnieuw ingehouden. De nieuwe eigenaar kan het voertuig meteen meenemen. Vorig jaar werden 8100 wagens aangeboden bij BCA in België, waarvan er 5100 een koper vonden. Daarmee werkten de negentien werknemers een (verkoop)omzet van 29 miljoen euro bij elkaar. Dat blijft klein bier bij bijvoorbeeld het zusterbedrijf in Nederland, dat elk jaar zowat 50.000 auto's over de vloer krijgt. Het moederbedrijf BCA Europe boekt met zijn zowat honderd veilingen per dag een omzet van 4,5 miljard euro. Voorlopig worden in België geen particulieren toegelaten als koper. "In tegenstelling tot in het Verenigd Koninkrijk, waar 35 % van de kopers privé-personen zijn. Dat potentieel willen we op termijn ook aanboren."L.H."Verkopers betalen 25 euro om de auto te laten veilen, en nog eens 1,5 % tot 2,5 % op de verkoopsom."