De auto is lang the king of the road geweest, het symbool van vrijheid bij uitstek. De realiteit van elke dag heeft flinke blutsen geslagen in dat beeld.

Gerry Van Aken: "De auto zal steeds minder de énige mobiliteitsoplossing zijn, maar zal volgens ons onderzoek zijn pole position als belangrijkste vervoersmiddel wel behouden. De eigen wagen staat nog steeds op de eerste plaats in de individuele mobiliteitsmix en dat is zo voor alle generaties, van jong tot oud. We zien dat de babyboomers erg gehecht zijn aan een eigen auto, maar ook zij voelen de stress van de toenemende verkeersdrukte. Jongere generaties gaan dan weer veel bewuster om met mobiliteit: ze hebben wel een auto nodig, maar hoeven die niet noodzakelijk te bezitten. In de steden wordt nu veel meer gefietst dan vroeger en ook autodelen wint aan populariteit."
...

Gerry Van Aken: "De auto zal steeds minder de énige mobiliteitsoplossing zijn, maar zal volgens ons onderzoek zijn pole position als belangrijkste vervoersmiddel wel behouden. De eigen wagen staat nog steeds op de eerste plaats in de individuele mobiliteitsmix en dat is zo voor alle generaties, van jong tot oud. We zien dat de babyboomers erg gehecht zijn aan een eigen auto, maar ook zij voelen de stress van de toenemende verkeersdrukte. Jongere generaties gaan dan weer veel bewuster om met mobiliteit: ze hebben wel een auto nodig, maar hoeven die niet noodzakelijk te bezitten. In de steden wordt nu veel meer gefietst dan vroeger en ook autodelen wint aan populariteit." Van Aken: "Dat wij meer zijn dan autoleasebedrijven, maar kijken naar alle vervoersmiddelen om onze klanten een mobiliteitsoplossing aan te reiken. Zo hebben wij een mobiliteitskaart gelanceerd waarmee onze klant openbaar vervoer, parkings en huurfietsen kan betalen of zijn elektrische wagen kan opladen ... Kortom, die kaart is een uitbreiding van de mobiliteit. Veel bedrijven kijken nu nog de kat uit de boom omdat de regering nog geen duidelijkheid heeft gegeven rond de fiscaliteit en de sociaalrechtelijke aspecten van het mobiliteitsbudget. Wel is iedereen het erover eens dat dit een stap in de goede richting is. Een bedrijf dat dicht bij het station Brussel Centraal gelegen is, heeft andere noden dan een bedrijf in Asse. De werknemers in Brussel zullen meer voordeel halen uit een metro- en treinabonnement in combinatie met een kleine wagen, terwijl wie in Asse werkt met een traditionele leaseformule het verste geraakt. Wij adviseren bedrijven in hun zoektocht naar de best mogelijke combinatie van vervoersmodi - ook in hun zoektocht naar alternatieven voor de auto." Van Aken: "Private lease bestaat nu een jaar en is inderdaad ook een antwoord op die multimodale trend. Want waarom zouden particulieren niet willen afstappen van het ownership van een wagen? Het bespaart hen heel wat kopzorgen en bezorgt hen dezelfde voordelen van leasing die zakelijke bestuurders hebben. Voor een vast bedrag per maand hebben ze een voertuig met alles erop en eraan. Vanaf de lancering in oktober 2015 was het een schot in de roos. Naast de hypothecaire lening is de auto voor de meeste gezinnen de zwaarste kost om te dragen. Bovendien hangen er risico's aan vast - je zal maar een maandagwagen vol mankementen kopen. Een eigen auto komt met heel wat kosten, terwijl leasing voor enige gemoedsrust zorgt bij de gebruiker. Dat zien we bevestigd in een recente bevraging van onze klanten. 47 procent van de klanten in private lease vindt de vaste all-inprijs het grootste voordeel van de formule. Voor 37 procent was het uitstekende aanbod en de scherpe prijs de belangrijkste reden om niet langer een auto te kopen, maar te leasen. Een op de drie voelt zich vooral 'ontzorgd'." Van Aken: "Porsches vind je niet meteen terug in die formule. Wat wij wel zien, is dat zowel het publiek als het type wagen heel divers is. Het grote voordeel voor particulieren is ook dat je met private lease een wagen hebt die aangepast is aan je behoeften. Wie een auto koopt, rijdt daar meestal een jaar of acht mee rond. Wie een auto leaset, sluit doorgaans een contract voor twee of drie jaar. Dat geeft je meer flexibiliteit. Wie een tweeling krijgt en een grotere auto nodig heeft, kan zijn leasing laten herberekenen en een grotere gezinswagen kiezen. Dat is een stuk gemakkelijker dan je eigen auto te koop zetten en een nieuwe bestellen. Omgekeerd geldt ook: als de kinderen het huis uit zijn, hoef je niet per se nog vijf jaar te rijden met die grote monovolume. Onderschat ook het ecologische aspect niet. De wagens in private lease voldoen aan de strengste milieunormen, waardoor ze binnenkort probleemloos de lage-emissiezones van Gent en Antwerpen binnen mogen. Wie in die steden woont en nu nog rondrijdt met een oude vervuilende en zwaarder belaste wagen, kan met een minimale financiële inspanning die auto inruilen voor een voordelig en ecologischer model."