Marktleider worden in de verhuur van exclusieve wagens met chauffeur? Andy Verbauwhede (32) durfde er alleen maar van te dromen toen hij in 1992 als snaak van nauwelijks twintig Huur Een Stuur oprichtte. Toen hij zijn diploma secundair onderwijs op zak had, zette hij vaart achter zijn plannen. In één jaar werkte hij zijn startkapitaal bijeen.
...

Marktleider worden in de verhuur van exclusieve wagens met chauffeur? Andy Verbauwhede (32) durfde er alleen maar van te dromen toen hij in 1992 als snaak van nauwelijks twintig Huur Een Stuur oprichtte. Toen hij zijn diploma secundair onderwijs op zak had, zette hij vaart achter zijn plannen. In één jaar werkte hij zijn startkapitaal bijeen. "Ik heb zes maanden met een heftruck rondgereden en tien maanden agenda's verkocht." Om de resterende 5000 euro voor de aanschaf van zijn eerste wagen, een tweedehandse Peugeot, te verzamelen, moest hij op bedeltocht langs de plaatselijke banken. Een auto met een chauffeur is een meerwaarde voor een bedrijfsleider. Tenminste, dat is de basisidee achter Huur Een Stuur. "Voor een advocaat die een honorarium van 400 euro per uur kan aanrekenen en twee uur kan werken in de wagen onderweg naar Luxemburg, is de 23 euro per uur die hij aan de chauffeur uitgeeft geen geld," aldus Verbauwhede. Het bedrijf beschikt vandaag over 27 wagens - hoofdzakelijk uit de Mercedes S-klasse - en dertig chauffeurs, verspreid over heel Vlaanderen. "Wij hebben de beste tarieven van het land. Een halve euro per kilometer is niet veel in vergelijking met sommige concurrenten uit Brussel, die tot 1,25 euro vragen," zegt Verbauwhede. De cliënteel van Huur Een Stuur bestaat uitsluitend uit topzakenlui. "De verhuur aan particulieren hebben we in 1999 afgestoten, dat was niet rendabel," zegt Verbauwhede. Die operatie zadelde het bedrijf in 2000 trouwens op met een verlies van meer dan 50.000 euro. Op het lijstje figureren namen van grote banken en advocatenkantoren en ook luchtvaartmaatschappijen, maar concrete namen wenst Verbauwhede niet te geven. Een zopas getekende overeenkomst met een grote maatschappij zou naar eigen zeggen alleen al dit jaar goed zijn voor 500.000 euro. Huur Een Stuur zal voor Toyota binnenkort op regelmatige basis rijden tussen Parijs, Valenciennes en Brussel. En in Luxemburg is er werk genoeg om nog dit jaar een filiaal op te starten in Aarlen. Verbauwhede wordt er zowaar optimistisch van. "In 2003 bedroeg onze omzet nog 1,3 miljoen euro," grijnst hij. "Dit jaar mogen we uitgaan van 2 miljoen."Wouter De Broeck"Voor een advocaat die 400 euro per uur aanrekent, is 23 euro voor een chauffeur toch geen geld?"