Het festival L'Age D'Or + Filmvondsten (nog tot 16 juli in het Brusselse Filmmuseum) is het cinefiele hoogtepunt voor de filmliefhebber die niet naar de festivals van Berlijn, Rotterdam en Cannes gaat. Aangezien hier (doorgaans opmerkelijke) in België niet gedistribueerde films worden vertoond, gelden de uitgereikte prijzen (respectievelijk 5000 euro en 10.000 euro) als aanmoedigingspremie voor de Belgische...

Het festival L'Age D'Or + Filmvondsten (nog tot 16 juli in het Brusselse Filmmuseum) is het cinefiele hoogtepunt voor de filmliefhebber die niet naar de festivals van Berlijn, Rotterdam en Cannes gaat. Aangezien hier (doorgaans opmerkelijke) in België niet gedistribueerde films worden vertoond, gelden de uitgereikte prijzen (respectievelijk 5000 euro en 10.000 euro) als aanmoedigingspremie voor de Belgische verdeler. De jury zal het niet makkelijk hebben om slechts twee films uit de uitstekende line-up te kiezen. Enkele tips: 'Japon' van de Mexicaanse regisseur Carlos Reygadas en Alexander Sokurovs 'Russian Ark' behoorden tot de toppers van Cannes 2002. Sokurov filmt in een camerabeweging van 95 minuten drie eeuwen Russische geschiedenis en Europese kunstgeschiedenis. 'Russian Ark' is een grandioze geschiedenisles, geniaal van mise-en-scène, een (geschiedenis schrijvende) technische tour-de-force en betoverend mooi van decors en kostuums. In 'Japon' trekt een man naar het Mexicaanse platteland om er zelfmoord te plegen. Reygadas' meesterlijke debuutfilm fascineert door zijn dwingende beeldregie. 'Japon' is het soort film dat emoties puurt uit de poëzie van beelden alleen. Als we Ulrich Seidl mogen geloven, is Oostenrijk het meest onzaligmakende land ter wereld. Seidl kadreert in 'Hundstage' de totale ontreddering, het nihilisme, de agressie en de uitzichtloosheid in afstandelijke, koele beelden. De Franse cineaste Claire Denis intrigeert dan weer met een bizarre horrorstory over kannibalen. Het script vertoont vele gaten, maar Claire Denis houdt de grimmige en dreigende sfeer (begeleid door een schitterende score van Tindersticks) hoog gespannen. De troebele sensualiteit van 'Trouble Every Day' lijkt de kijker voortdurend te omhelzen. 'Heremakono' van de Mauritaniër Sissako en 'Terra Incognita' van de Libanese cineast Ghassan Salhab bekijken elk op hun manier de politieke en sociale situatie van hun land. Ook 'Domestic Violence' van de Amerikaanse documentairemaker en veteraan Frederick Wiseman is een aanrader. Piet Goethals [{ssquf}]L'Age D'Or + Filmvondsten: nog tot 16/7 in het Brusselse Filmmuseum.