De distributeur uit Halle blijft marktaandeel afsnoepen van zijn concurrenten en is sinds 2008 de grootste distributeur van België. Carrefour, dat nochtans 40 % meer verkoopoppervlakte heeft dan Colruyt, heeft dus het onderspit moeten delven. De Belgische consument kan het recept van 'laagste prijzen' duidelijk waarderen, vooral in tijden van crisis. Colruyt heeft nu een martkaandeel van 25 % in de grootdistributie.
...

De distributeur uit Halle blijft marktaandeel afsnoepen van zijn concurrenten en is sinds 2008 de grootste distributeur van België. Carrefour, dat nochtans 40 % meer verkoopoppervlakte heeft dan Colruyt, heeft dus het onderspit moeten delven. De Belgische consument kan het recept van 'laagste prijzen' duidelijk waarderen, vooral in tijden van crisis. Colruyt heeft nu een martkaandeel van 25 % in de grootdistributie. Nog opmerkelijker is dat Colruyt veel hogere marges haalt dan zijn nationale concurrenten. Ondanks zijn positionering als prijsvechter behoren die marges zelfs tot de hoogste ter wereld. Het geheim schuilt uiteraard in de uitstekende kostenbeheersing, zowel in de aankoop van producten als in de verkoopkosten. Daardoor slaagt Colruyt erin om al drie decennia rendabel te groeien. Door zijn sterke prestaties is de koers van Colruyt sinds de zomer van 1991 al met twintig vermenigvuldigd. Ondanks dat indrukwekkende trackrecord wordt de groep uit Halle nu geconfronteerd met de grenzen van haar ontwikkelingspotentieel in België. Colruyt heeft verscheidene gespecialiseerde ketens opgericht, zoals Bioplanet, Dreamland en Dreambaby, maar hun groeimogelijkheden zijn uiteraard veel beperkter dan die in de grootdistributie. Colruyt moest dus naar het buitenland om te kunnen blijven groeien. Gezien haar mislukte avontuur in Nederland heeft de groep haar pijlen vooral gericht op Frankrijk, waar ze al actief was in de professionele distributie. Onlangs werd bij onze zuiderburen de 42ste Colruyt-supermarkt geopend (in België zijn er 214). Frankrijk is echter een zeer concurrentiële markt, waar al verschillende discounters actief zijn. De super- en hypermarktenketen E. Leclerc staat bekend om zijn agressieve prijzenbeleid, iets waar Carrefour Frankrijk ook al jaren in investeert. Het ontwikkelingspotentieel in Frankrijk (en het nog resterende potentieel in België) lijkt ons onvoldoende om de waardering van het aandeel te rechtvaardigen. Zelfs als we ons baseren op de vooruitzichten voor volgend boekjaar (dat wordt afgesloten in maart 2011), noteert Colruyt nog tegen een koers-winstverhouding van ongeveer 16. Bovendien gaf de groep in november al aan dat haar comfortabele marges in België onder druk staan. De toenemende prijsconcurrentie van Carrefour en Delhaize is daar niet vreemd aan. Ondanks de indrukwekkende geschiedenis en de uitzonderlijk gezonde financiële situatie (nettokaspositie), raden we u aan om uw Colruyt-aandelen te verkopen en uw liquiditeiten te beleggen in een aandeel met meer potentieel in de komende 24 maanden. Delhaize is daarvan een voorbeeld, om in de sector van de grootdistributie te blijven. Door Cédric BoitteDe comfortabele marges van Colruyt staan in België onder druk.