Eind januari mag dan een vreemde timing zijn voor een kunstbeurs, maar Brafa Art Fair profileert zich als de eerste belangrijke beurs van de internationale kalender. En haar belang neemt almaar toe, getuige de vele buitenlandse galeries die op de wachtlijst staan. Opvallend is ook dat de jongste jaren bij de stijgende bezoekersaantallen...

Eind januari mag dan een vreemde timing zijn voor een kunstbeurs, maar Brafa Art Fair profileert zich als de eerste belangrijke beurs van de internationale kalender. En haar belang neemt almaar toe, getuige de vele buitenlandse galeries die op de wachtlijst staan. Opvallend is ook dat de jongste jaren bij de stijgende bezoekersaantallen steeds meer jongeren gespot worden. Met striptekeningen, design, astronautenpakken en filmmemorabilia steekt de beurs de hand uit naar nieuwe verzameldomeinen. Maar vooral de eclectische mix van standhouders maakt de beurs aangenaam voor estheten zonder oogkleppen. Op deze editie zijn in de wandelgangen vijf monumentale werken van het Engelse kunstenaarsduo Gilbert & George te zien. Hun stijve uiterlijk en contraire kunst vat perfect samen waar Brafa voor staat: klassiek, maar met een twist. Bij de 133 standhouders zijn zestien nieuwkomers. De Londenaar David Aaron brengt op zijn debuut een Egyptisch reliëf mee uit de collectie van de New Yorkse zakenfamilie Rockefeller. Andere kunstobjecten die deze Brafa markeren: Frida Kahlo's buste bij Galerie Sofie Van de Velde, een naakt van Paul Delvaux bij Stern Pissarro Gallery, een zelfportret van Frits Van den Berghe bij Oscar De Vos én de maanrots bij Theatrum Mundi. In 2019 bestaat de Belgische Kamer van Antiquairs honderd jaar. De kamer grijpt die gelegenheid aan zijn naam te veranderen tot Rocad.be en een expo met topstukken uit particuliere collecties samen te stellen. Met topwerken van Rik Wouters, Henri Evenepoel, James Ensor, Henry van de Velde en Fernand Khnopff wordt hun stand een van de delicatessen van de beurs.