Kunstwerken van tijd

Elk jaar in de lente stellen de grote horlogemerken hun nieuwste creaties voor op het ‘Salon International de la Haute Horlogerie’ in Genève. Trends selecteerde voor u de opmerkelijkste nieuwigheden en de meest oogverblindende modellen.

Genève (Zwitserland)

Genève, begin vorige maand. Het ‘Salon de l’Horlogerie et de la Bijouterie’ in Bazel had amper zijn deuren gesloten of daar opende alweer het ‘Salon International de la Haute Horlogerie’. De 13.500 genodigden streken neer in hal 6 van Palexpo, op 500 meter van de luchthaven. De nieuwigheden van de zestien exposanten – waarvan de meeste behoren tot de luxegroep Richemont – lagen hen op te wachten in evenveel ‘huizen’, samen goed voor een tentoonstellingsoppervlakte van 24.000 vierkante meter.

De gasten waren gekomen om te kijken, maar ook om te kopen. Tijdens de week van het Salon alleen realiseren de producenten ruim één derde van hun omzet of meer. Volgens Franco Cologni, de voorzitter van de Fondation de la Haute Horlogerie, die het evenement organiseerde, doet de haute horlogerie het bijzonder goed (zie kader: Grote vraag naar luxehorloges).

Cartier: eerbetoon aan María Félix

Voor een gezelschap van 1500 personen, samengekomen in een weelderige hangar die was omgevormd tot filmstudio, presenteerde Cartier zijn Dona, een eerbetoon aan María Félix, de Mexicaanse actrice die ooit speelde voor grote regisseurs als Renoir en Buñuel. Het verhaal wil dat de diva ooit bij de juwelier verscheen in het gezelschap van een kleine krokodil en dat de zaak zich daarop inspireerde om een wondermooi halssnoer te vervaardigen. De morfologie van dat reptiel vinden we ook duidelijk terug in dit uiterst elegante horloge, dat werd voorgesteld door actrice Salma Hayek en Cartiertopman Bernard Fornas. De prijs van het horloge schommelt, afhankelijk van de uitvoering, tussen 14.000 en 21.000 euro.

Montblanc: eeuwfeest

Het van oorsprong Duitse Montblanc – vooral bekend van zijn schrijfbenodigdheden – bestaat honderd jaar. Tien jaar geleden werd het bedrijf een onderdeel van de groep Richemont – meteen het startsein voor een diversificatie naar de uurwerkmakerij. Die strategie heeft duidelijk vruchten afgeworpen: vorig jaar zette Montblanc vanuit zijn fabriek in Locle (Zwitserse Jura) 100.000 stuks af, goed voor 15 % van haar omzet.

Het eeuwfeest gaat ook gepaard met een wereldprimeur: de Star Chrono GMT Perpetual Calendar, in beperkte oplagen van 3 (platina met een art-nouveaurotor: 95.000 euro) en 100 exemplaren (36.000 euro). Dit horloge, dat is uitgevoerd in platina, geel, wit of roze goud, is uitgerust met een gecertificeerde chronograaf en bevat behalve een chronometer ook een GMT-aanduiding en een eeuwigdurende kalender. Daarmee is het de meest gesofisticeerde complication van de hele horloge-industrie.

Van Cleef & Arpels: uitmuntendheid

De firma van de Place Vendôme viert eveneens haar honderdjarige bestaan. Dat doet ze met de creatie van een uniek Lady Arpels Centenaire-horloge (beperkte serie van 100 stuks), voorzien van een onuitgegeven mechaniek: de quantième de saison. Daarbij doet het raderwerk de geëmailleerde wijzerplaat op onwaarneembare wijze stilletjes draaien, zodat zich elke dag een nieuw landschap ontvouwt dat is samengesteld uit de iconen van het huis: bloemen, bladeren, vlinders en sneeuwkristallen. Poëtisch en prestigieus (33.000 euro).

Ook de mannen werden niet vergeten, dankzij twee nieuwe collecties: Monsieur Arpels Tourbillon Vendôme en Monsieur Arpels Latérale, beide voorzien van een stalen bandje. De eerste uitvoering, een beperkte editie overigens, bevat de zogenaamde tourbillon, een zeer verfijnd mechanisme dat de afwijkingen ten gevolge van de aantrekkingskracht van de aarde neutraliseert. Het zit ingebouwd in een uiterst platte mechaniek. Er zijn twee nieuwe modellen: een met een wijzerplaat in zwart paarlemoer, het andere bezet met diamanten.

Het tweede exemplaar biedt een nieuwe manier om de gangreserve af te lezen. Die staat aangeduid in een klein venstertje aan de zijkant van de kast (vandaar de toevoeging Latérale). Een wereldprimeur.

Baume & Mercier: business class

Het Geneefse bedrijf Baume & Mercier heeft het vooral begrepen op zijn businessclassgamma Hampton. De Classic Carrée XL GMT is bestemd voor wie houdt van reizen, zakendoen en uurwerkmechanieken. Dankzij de dubbele tijdzoneaanduiding kan zowel het uur in het thuisland als dat in het land van bestemming tegelijk worden afgelezen. De roestbruine cijfers staan in het midden van de extra grote wijzerplaat in gepolijst staal en gaan perfect samen met het donkerbruin van het bandje in alligatorleer. Een zuiver design dat elegantie koppelt aan modernisme (1700 euro).

Manufacture Roger Dubuis: anticonformist

Niet minder dan zes nieuwe kalibers en 235 nieuwe modellen in honderden verschillende versies, dat is wat werd aangekondigd door Carlos Dias, de onstuimige patron van deze firma. Het model Excalibur, dat in 2005 boven de doopvont werd gehouden, is intussen uitgebouwd tot een volwaardige lijn. Het bedrijf werkt met staal en titanium en tekende een nieuw design voor de kast in drie maten (39, 42 en 45 mm). Alle producten van Dubuis dragen de Poinçon de Genève, een vorm van erkenning voor deze gepassioneerde fabrikant, die drie jaar geleden zelfstandig werd en vastbesloten is om dat te blijven.

IWC: de ziel van Saint-Exupéry

Horlogemaker Kurt Klaus ontving de pers in een tent bezaaid met militaire kaarten uit de Tweede Wereldoorlog en foto’s van Spitfires. De nu 71-jarige gewezen productiechef van de fabriek uit Schaffhausen spreekt met ontroering en verrukking over de Pilotelijn, die in de jaren dertig het levenslicht zag. Ze was bestemd voor de Engelse piloten en werd in 1948 uiteindelijk het officiële horloge van de Royal Air Force. Een beperkte serie, die in 2000 onder de naam Spitfire werd gelanceerd, groeide drie jaar later uit tot een aparte collectie. Nu, in 2006, ziet ze er helemaal herwerkt uit. IWC wijdt een speciale editie (een beperkte reeks van 1931 exemplaren) van zijn automatische Chronographe aan de piloot en schrijver Antoine de Saint-Exupéry, auteur van onder meer Vol de Nuit. Een exemplaar van die beroemde roman wordt trouwens met elk horloge meegegeven. Het gaat hier om een chronograaf met een automatisch opwindmechanisme en een stopwatchfunctie, tijdopname tot 12 uur, een kast van 42 mm en een tabakkleurige wijzerplaat. Het portret van Saint-Ex staat gegraveerd in de bodem van de kast. Het is het eerste deel van een trilogie gewijd aan de piloot-dichter.

Vacheron Constantin: reisinvitatie

Deze fabrikant uit Genève viert zijn tienjarig bestaan met een Overseascollectie die vier nieuwe hoogwaardige uurwerkmodellen omvat. Behalve een chronograaf in geel goud, pakt Vacheron Constantin ook uit met drie dual time-horloges met een tweede tijdzoneaanduiding (roze goud, geel goud of roestvrij zilver), wat bijzonder nuttig is voor verwoede reizigers. Het merk met het Maltees kruis brengt ook, voor de verzamelaars, een speciale editie uit onder de naam Vacheron Constantin Collection Platine, als eerbetoon aan dat edele metaal dat dertig keer zeldzamer is dan goud. Het paradepaardje is echter het elegante gamma Patrimony, een mix van minimalisme en classicisme.

Panerai: passie op z’n Italiaans

De Officine Panerai werden in 1938 in Florence opgericht met de bedoeling naamsbekendheid te verwerven en hun technisch kunnen te propageren. Dat is nu zeker het geval met de lancering van het kaliber P 2002, de kern van de collectie Manifattura. Dit mechanisme deed zijn intrede in het Radiomirgamma en bevestigt nu zijn reputatie in het Luminorgamma.

Panerai heeft ook een horloge dat speciaal werd ontworpen voor Scuderia Ferrari. Een model dat zich in de duurdere klasse positioneert en een kast heeft die helemaal met de hand werd gepolijst. Deze collectie zal vanaf juni exclusief worden verkocht in het netwerk van 430 verkooppunten van het merk (5200 tot 9200 euro).

Audemars Piguet: ovalen tijd

Tijd voor jezelf, intiem en persoonlijk. Een tijd van geluk, een ovalen tijd. Dat is het leidmotief van Audemars Piguet, dat er ook zijn centrale thema voor 2006 van heeft gemaakt. De onderneming brengt dat tot uitdrukking in zijn Millenarygamma, dat werd uitgerust met een nieuw echappement dat een beter rendement oplevert en geen olie behoeft. Meer gangreserve, een betere tijdmeting, meer veiligheid enzovoort.

Piaget: ode aan de seventies

2006 is een vruchtbaar jaar voor Piaget, dat 84 uurwerknieuwigheden onthult, het resultaat van bijna 13 miljoen euro investeringen in de fabrieken van de Côte-aux-Fées. Er zijn nu ook vier nieuwe extra platte kalibers, waarvan een is uitgerust met de relatieve Polo-tourbillon, een ware uitdaging voor de wetten van de zwaartekracht en het evenwicht.

Het mangelt Piaget trouwens niet aan creativiteit: het viert dertig jaar discomuziek met een zeer geslaagd gamma Limelight Party, waarin uurwerken en juwelen zich uitdossen met kant, champagne, glitterballen en vuurwerk. Een collectie die vooral feestelijk, exuberant en extravagant wil zijn. Net als toen.

Jaeger-LeCoultre: verbazingwekkende Reverso

De Reverso van Jaeger-LeCoultre ontstond in 1931 in Parijs en is sindsdien uitgegroeid tot een waar icoon. Voor de 75ste verjaardag van de onderneming pakken de experts van de Geneefse manufactuur uit met een waar exploot: een uurwerk met een omkeerbare kast. De Reverso à éclipses. Dankzij een klein kartelwieltje kan het gordijntje onder het rechthoekige glas van de kast waarop de cijfers gegraveerd staan worden geopend, zodat een scène op email verschijnt rond vier thema’s: reizen en grote ontdekkingen, de tekens van de Chinese dierenriem, beroemde naakten en hogetemperatuuremail. Een technisch en artistiek hoogstandje, want de aanmaak van een enkele scène vereist een 50-tal uren werk.

Michèle Audrit

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content