Drie weken lang wordt Brussel het toneel van het KunstenFestivaldesArts, dat aan zijn zevende editie toe is. Van 3 tot 25 mei staan op zestien locaties een dertigtal evenementen op het programma, waarvan meer dan de helft zijn wereldpremière beleeft. Zoals de voorbije jaren is diversiteit troef. Volgens festivaldirecteur Frie Leysen staat niet één bepaald thema of één bepaald soort kunst centraal, maar wel het recht dat elk van de aanwezige artiesten opeist om zijn of haar visie op de maatschappij van vandaag te geven. Precies daardoor zijn motieven als macht en manipulatie alomtegenwoordig.
...

Drie weken lang wordt Brussel het toneel van het KunstenFestivaldesArts, dat aan zijn zevende editie toe is. Van 3 tot 25 mei staan op zestien locaties een dertigtal evenementen op het programma, waarvan meer dan de helft zijn wereldpremière beleeft. Zoals de voorbije jaren is diversiteit troef. Volgens festivaldirecteur Frie Leysen staat niet één bepaald thema of één bepaald soort kunst centraal, maar wel het recht dat elk van de aanwezige artiesten opeist om zijn of haar visie op de maatschappij van vandaag te geven. Precies daardoor zijn motieven als macht en manipulatie alomtegenwoordig. Eigen aan het KunstenFestivaldesArts is zijn grensoverschrijdende karakter, zowel wat de disciplines als de geografische herkomst van de geselecteerde projecten betreft. In de hoofdstedelijke context blijft het festival daarom uitgesproken bicommunautair. Dat leidt tot potentieel boeiende confrontaties, zoals Jean Racines klassieker 'Britannicus' opgevoerd door Koen De Sutter en het Antwerpse Theater Zuidpool in het... Franstalige Théâtre Varia. Ook andere Nederlandstalige groepen pakken met ambities uit. Regisseurs Johan Simons en Paul Koek keren met ZT Hollandia terug naar een oude liefde, de Griekse tragedie. Voor de muziek bij hun enscenering van Euripides''Bacchanten' trokken ze de Syriër Nuri Iskandar aan, die bij deze gelegenheid put uit de traditie van de Syrisch-orthodoxe kerk. Net als Simons en Koek zijn Eric De Volder en Dick Van der Harst ervaren muziektheatermakers. Na eerdere succesvolle projecten als 'Diep in het bos' en 'Vadria' zoeken ze voor 'Zwarte vogels in de bomen' het boerenmilieu op. Het Brusselse Dito'Dito is een per definitie meertalig gezelschap. In 'Boumkoeur/Cuisine et dépendances' combineren ze teksten van Rachid Djaïdani en van Agnès Jaoui en Jean-Pierre Bacri, zeer uiteenlopende Franse auteurs. Uit het buitenland komt een aantal bekende gezichten, zoals de Zuid-Afrikaanse theaterregisseur en beeldend kunstenaar William Kentridge, de Canadese choreografe Lynda Gaudreau en het Italiaans-Nederlandse dansduo Emio Greco en Pieter C. Scholten. Andere podiumartiesten zijn in België vooralsnog weinig bekend, maar houden veel belofte in. Mapa Teatro uit Bogota zoekt de parallellen op tussen het geweld uit William Shakespeares 'Richard III' en dat van hedendaagse conflicten zoals in Colombia. Buiten verwachting actueel is 'Three Posters' van de Libanezen Rabih Mroué en Elias Khoury, die een video-opname van Jamal Sati, een jongeman die zich in 1985 bij een zelfmoordaanslag in het Zuid-Libanese Hasbayya opblies, als uitgangspunt voor een theatervoorstelling namen. Naast theater en dans presenteert het KunstenFestivaldesArts de première van vier documentaires van Belgische cineasten. Van de Belgen Didier Volckaert en Vincent Fortemps en van de Spaanse Argentijn Rodrigo García is bovendien beeldend werk te zien. P. Anthonissen [{ssquf}]KunstenFestivaldesArts: van vr 3/5 t/m za 25/5, op verschillende locaties in de hoofdstad. Festivalcentrum is het Bellonahuis, Vlaamse Steenweg 46, 1000 Brussel. Info: 070-22 21 99,info@kfda.be, www.kunstenfestivaldesarts.beIn de rand van het festival vindt, net zoals vorig jaar, een Creatief Forum plaats dat ontmoetingen tussen bedrijfsleiders en artiesten opzet. Info: 02-219 40 80,www.stichting-kunstpromotie.be