Het KunstenFESTIVALdesArts programmeert volgens een intussen beproefd, maar nog steeds eigen en aantrekkelijk recept: bicommunautair en internationaal, hedendaags en multidisciplinair, met klemtoon op de kunstenaars en hun creaties. Van 4 tot 27 mei is het festival aan zijn elfde editie toe. In totaal staan er 33 projecten uit zeventien landen op het affiche. Daaronder werk van klinkende namen als Alain Platel, Christoph Marthaler, Meg Stuart en Romeo Castellucci, maar ook van veel bij ons minder bekende en onbekende artiesten.
...

Het KunstenFESTIVALdesArts programmeert volgens een intussen beproefd, maar nog steeds eigen en aantrekkelijk recept: bicommunautair en internationaal, hedendaags en multidisciplinair, met klemtoon op de kunstenaars en hun creaties. Van 4 tot 27 mei is het festival aan zijn elfde editie toe. In totaal staan er 33 projecten uit zeventien landen op het affiche. Daaronder werk van klinkende namen als Alain Platel, Christoph Marthaler, Meg Stuart en Romeo Castellucci, maar ook van veel bij ons minder bekende en onbekende artiesten. Directeur Frie Leysen, die na deze editie afscheid neemt van het festival dat ze zelf heeft gesticht, heeft steeds een voorkeur gehad voor kunstenaars die betrokken zijn bij hun maatschappelijke omgeving. Dat blijkt ook dit jaar. Leysens keuze viel onder meer op enkele voorstellingen die dogma's en ideologieën in vraag stellen. De jonge Chinese filmmaker Wang Bing gaat in 'He Fengming' nader in op het communistische systeem en de impact ervan op individuele levens. In 'Swing' schetst het Brusselse theatergezelschap De Parade de biografie van John Hammond, de blanke muziekproducer die het in de Verenigde Staten van de jaren dertig van vorige eeuw opnam voor zwarte kunstenaars als Count Basie en Billie Holiday. Aan de hand van fragmenten waarin God aanzet tot doodslag en moord, neemt het Luikse Groupov in 'Anathème' het boek der boeken, de Bijbel, onder de loep. Een aantal andere producties handelt over de verstikking in besloten kringen en gemeenschappen. David Strosberg, huisregisseur van de KVS, ensceneert 'Blinde liefde / Un amour déraissonable', van de Frans-Senegalese Marie N'Diaye, een stuk over interraciale relaties. De Zwitser Christoph Marthaler, een van de grootmeesters van het muziektheater, voert in 'Winch only' een dissectie uit op het gezin, vrij geïnspireerd op Hugo Claus en operapionier Claudio Monteverdi. Monteverdi, een weerkerende naam op het KunstenFESTIVALdesArts, ligt ook aan de basis van 'VSPRS' van Alain Platel en Les Ballets C. de la B.: een productie met tien dansers waarvoor saxofonist Fabrizio Cassol (bekend van het jazztrio Aka Moon) Monteverdi bewerkte. Een volgend onderwerp is de technologische vooruitgang. De Amerikaanse theaterregisseur en videokunstenaar Chris Kondek focust in 'Hier ist der Apparat' op de magie en de beloftes van radio, televisie, internet en videospelletjes. Zijn Brusselse collega Frank Theys fantaseert in de film 'Technocalyps' over het mogelijk nakende tijdperk waarin de mens niet langer het intelligentste wezen op aarde is. De Italiaan Romeo Castellucci laat zich zoals steeds weinig gelegen aan thema's en gaat in 'Tragedia Endogonidia: M. #10 Marseille' een strikt eigen weg, die van zijn fantasie. Ook de Belgisch-Amerikaanse choreografe Meg Stuart zet in 'Replacement' haar individuele parcours voort. Daarnaast staat er ook repertoire op het programma met ensceneringen van Heinrich von Kleist, Anton Tsjechov en F. Scott Fitzgerald door respectievelijk de Brusselse Françoise Berlanger, de Hongaar Árpád Schilling en het New Yorkse Elevator Repair Service. En nog meer, veel meer. Het KunstenFESTIVALdesArts vindt plaats van do 4/5 t/m za 27/5 op achttien locaties in de hoofdstad. Festivalcentrum is het Théâtre National de la Communauté Française, Emile Jacqmainlaan 111-115, 1000 Brussel. Info en tickets: tel. 070 222 199, www.kfda.bel negatief bevonden H redelijk HH positief HHH aanbevelenswaard HHHH uitmuntendP. Anthonissen