De nv werd in 2015 opgericht door de gewezen communicatiespecialist Noël Slangen, Peter Ruyffelaere van de kunstboekenuitgeverij Ludion en Dominique De Rijcke, die voor de technologische kennis zorgde. Een jaar later kwamen er nog twee aandeelhouders bij en was de technologie klaar om de markt op te gaan.
...

De nv werd in 2015 opgericht door de gewezen communicatiespecialist Noël Slangen, Peter Ruyffelaere van de kunstboekenuitgeverij Ludion en Dominique De Rijcke, die voor de technologische kennis zorgde. Een jaar later kwamen er nog twee aandeelhouders bij en was de technologie klaar om de markt op te gaan. Het bedrijf haalde meteen het prestigieuze Amerikaanse museum MoMa binnen als uitgever. Ondertussen hebben nog uit enkele uitgevers toegehapt en heeft de onlinewinkel een aanbod van 200 titels. Al moet dat nog stevig worden uitgebreid om meer vraag te creëren, want elk jaar verschijnen tienduizenden kunstboeken. Als eerste speler op de nichemarkt moet Musebooks die markt zelf creëren. In tegenstelling tot heel wat andere start-ups zet Musebooks daarom van in het begin sterk in op digitale marketing. Het is geen toeval dat managing director en mede-aandeelhouder Kutlu Taskin Tuna daarin een expert is. Hij werkte onder meer voor Twitter en Facebook. "We hebben 51.000 gebruikers binnengehaald die ons gratis boek hebben uitgeprobeerd", zegt Kutlu Taskin Tuna. "We hebben meer dan 2000 boeken verkocht het jongste jaar." Musebooks creëert voor die professionele doelgroep een nieuw aanbod. "Zo maakt het in samenwerking met de Stichting Magritte en de Koning Boudewijnstichting een catalogue raisonné met alle werken van René Magritte", legt Kutlu Taskin Tuna uit. Zulke oeuvrecatalogi behoren tot het hoogste segment in de markt. In de VS heeft Musebooks al voet aan de grond gezet, en deze zomer trok de ondernemer met een handelsdelegatie van de netwerkorganisatie Startups.be naar China. Met een boek voor het prestigieuze Taiwanese National Palace Museum toonde de start-up dat het ook boeken met Chinese karakters aankan.