Het concept van de open werkvloer deed al een hele tijd geleden zijn intrede. Maar heel wat bedrijven komen daarvan terug. "Ondernemingen wilden de sociale interactie stimuleren met open kantoren, maar meestal gebeurt net het omgekeerde. Werknemers zetten een hoofdtelefoon op, luisteren naar muziek en zijn zo minder sociaal. Of ze gaan luider praten, waardoor hun collega's zich niet kunnen concentreren. In beide gevallen zijn ze een stuk minder productief, want ons brein kan zo veel impulsen tegelijk niet aan", vertelt Steve Symons, de CEO van BuzziSpace. "De technologische revolutie heeft onze manier van werken totaal veranderd, maar ons brein is daar niet aan aangepast."
...

Het concept van de open werkvloer deed al een hele tijd geleden zijn intrede. Maar heel wat bedrijven komen daarvan terug. "Ondernemingen wilden de sociale interactie stimuleren met open kantoren, maar meestal gebeurt net het omgekeerde. Werknemers zetten een hoofdtelefoon op, luisteren naar muziek en zijn zo minder sociaal. Of ze gaan luider praten, waardoor hun collega's zich niet kunnen concentreren. In beide gevallen zijn ze een stuk minder productief, want ons brein kan zo veel impulsen tegelijk niet aan", vertelt Steve Symons, de CEO van BuzziSpace. "De technologische revolutie heeft onze manier van werken totaal veranderd, maar ons brein is daar niet aan aangepast." Het leven van elke dag in een kantooreiland staat volgens Symons veel te ver van hoe mensen vroeger leefden, met voldoende natuurlijk licht, natuurlijke geluiden en een perfecte luchtkwaliteit. "Terwijl we nu het overgrote deel van onze tijd binnen doorbrengen, in kantoren met kunstlicht, slechte lucht van de airconditioning en storende geluiden. Om jonge werknemers te overtuigen voor je bedrijf te kiezen moet een kantoor aan zekere voorwaarden voldoen" (zie kader Checklist voor een goed kantoor). De akoestische kwaliteiten van een ruimte worden vaak ondergewaardeerd of zelfs vergeten. "Het geluid dat ons omgeeft, kun je onderverdelen in drie soorten", legt Symons uit. "De lage frequenties zijn afkomstig van de verwarming, de airconditioning, overvliegende vliegtuigen of passerende vrachtwagens. De hoge frequenties komen van beltonen of printers, en de tussenfrequentie is die van onze stem. Terwijl de hoge frequenties vooral irritant zijn en dus onmiddellijk stress kunnen veroorzaken, maken de lage efedrine vrij, waardoor we lui en moe worden. Door hun bijna constante invloed, al ben je je daar niet altijd van bewust, veroorzaken ze stress en verhogen ze onze cholesterol en onze hartslag. In het algemeen brengen de lage frequenties de vloeistoffen in ons lichaam uit balans, waardoor ze een erg negatieve invloed hebben op ons welzijn en onze gezondheid." BuzziSpace, dat is gevestigd in Kontich, begon tien jaar geleden met vier producten. In tien jaar is het uitgegroeid tot een wereldspeler in zijn niche, met 170 medewerkers en twee productiesites - een in het Nederlandse Bladel en een in het Amerikaanse Highpoint in North-Carolina. Het gamma bestaat uit tachtig productenfamilies, die samen maar liefst 51 prijzen in de wacht hebben gesleept. "Met zijn bedrijf TecnoSpace plaatste Steve glazen wanden in kantoren", vertelt medeoprichter Sas Adriaenssens. "Toen meer en meer mensen vroegen of hij ook de akoestiek in de kantoren onder handen kon nemen, vroeg hij mij iets creatiefs te bedenken. Daarom ging ik op zoek naar een akoestisch materiaal dat ecologisch verantwoord was. Ik kwam terecht bij een Duitse fabrikant die vilt uit gebruikte petflessen produceerde. Het zag er enorm lelijk uit, maar samen slaagden we erin hem te overtuigen een mooiere variant te ontwikkelen. Daarmee ontwierp ik de eerste flexibel inzetbare producten. Al snel werden we opgepikt door Design Vlaanderen, en twee jaar later wonnen we de Ovam Eco Design Award. Intussen haalden we met Daniël Verlooven iemand binnen in het bedrijf die zich heeft gespecialiseerd in akoestische materialen." "Elk product wordt in een onafhankelijk labo uitvoerig getest op zijn akoestische kwaliteiten. Als die niet goed zitten, wordt het ontwerp hoe dan ook aangepast", zegt Adriaenssens. "De BuzziCube ziet er op het eerste gezicht uit als een gewone poef, maar door het schuim dat erin zit, absorbeert hij enorm veel lawaai. Ook onze meubels doen dat. Door ze bijvoorbeeld te voorzien van verschillende soorten schuim of van een geperforeerde houten structuur absorberen ze geluid." Adriaenssens benadrukt dat de producten van BuzziSpace een band hebben met de natuur: "We hebben in onze collectie bijvoorbeeld akoestisch behangpapier met een jungleprint, of een picknicktafel die werknemers stimuleert om buiten te werken. Het zijn kleine dingen die ervoor zorgen dat we voeling blijven hebben met de natuur. Dat helpt om burn-outs te vermijden." Wanneer BuzziSpace een ruimte akoestisch inricht, combineert het zijn producten op een manier dat die de hoge, lage en tussenfrequenties opvangen. "Dat is precisiewerk, want als je te veel akoestisch materiaal aanbrengt, krijg je druk op je oren. Breng je te weinig aan, dan heb je last van de galm", zegt Adriaenssens. In maart stelde het bedrijf verlichtingsapparatuur met akoestische kwaliteiten voor, waarmee het zijn producten verder uitbreidt. "We brengen onze akoestische knowhow op een markt die daar amper mee bezig is. Voor de verlichting werken we samen met het Belgische Modular. Zo willen we aantonen dat niet alleen licht, maar ook geluid een doorslaggevende invloed heeft op onze gezondheid."