Veel liften en veel roltrappen, en dus veel werk. Dat zien de liftenboys in grote werven. Maar de koek lijkt op. En de markt krimpt verder.
...

Veel liften en veel roltrappen, en dus veel werk. Dat zien de liftenboys in grote werven. Maar de koek lijkt op. En de markt krimpt verder.Het arsenaal aan liften, roltrappen en personentransportbanden in de nieuwe BATC-terminal is enorm. De opdracht voor het leveren van deze uitrusting werd aan Schindler, marktleider in België voor de liftensektor, toevertrouwd. Totale waarde van het projekt : ongeveer 850 miljoen frank, weliswaar gespreid over een aantal jaren. Voor een sektor die in België in 1993 nog 2,9 miljard frank aan bestellingen noteerde, zijn het dit soort opdrachten die het verschil maken, zegt Pierre Juliens, groepsgerant voor de liftensektor bij Fabrimetal : "We zitten in een dalende lijn. In 1990 haalden we in België nog 3,3 miljard frank voor de sektor in zijn geheel. Ik schat dat we voor 1994 rond de 2,2 tot 2,3 miljard zullen uitkomen. We kunnen de grote projekten dus best gebruiken, ze smukken onze cijfers op. Het lijkt er echter op dat we de echt grote werven voor een tijdje gehad hebben. "Het uitdoven van mega-opdrachten zoals het nieuwe gebouw van het Europees parlement, BATC, de TGV-terminal in Brussel-Zuid, ziet Juliens als een eerste reden voor de verder krimpende omzetcijfers. Een tweede verklaring zoekt hij in de harde konkurrentiestrijd die door het afnemen van de vraag is ontketend : "In het aantal bestellingen hebben we ons in 1994 min of meer kunnen handhaven. De prijzen zijn echter zeker met 10 procent gedaald. Iedereen probeert op die manier zijn marktaandeel op zijn minst veilig te stellen. Het is duidelijk dat deze evolutie zijn effekt zal hebben op de winstcijfers voor de nabije toekomst. "NIEUWE KONKURRENTEN.Een ander gevolg van het krimpen van de markt is dat de echte multinationals op de markt Schindler, Otis, Kone en Thyssen afdalen naar marktsegmenten die ze vroeger niet zo interessant vonden : liften voor kleine appartementsgebouwen, liften voor privé-gebruik... En dat voelen de kleinere liftinstallateurs. Hugo De Jongh, direkteur van De Jongh liften in Antwerpen : "De konkurrentie is sinds vorig jaar inderdaad sterk toegenomen. De markt is er slechter aan toe dan twee of drie jaren geleden. Toch geloof ik nog dat we als kleinere fabrikant en installateur kunnen overleven. "Dumon Atelier in Brugge fabrikeert enkel hydraulische liften duwliften een niche die het vooral in de industrie goed doet. Gedelegeerd bestuurder Eric Dumon : "De hydraulische lift is een systeem waarbij de lift niet door kabels opgetrokken wordt, maar via een duwsysteem in werking treedt. Dit heeft een aantal voordelen, bij verbouwingen waar er geen plaats is voor een kabelsysteem bijvoorbeeld. Dit soort specifieke voordelen maakt dat wij het in onze niche nog wel zien zitten. Maar ook wij voelen de hete adem. Het is bovendien duidelijk dat de groten in de markt enkele jaren geleden begonnen zijn met het opkopen van lokale of gespecializeerde fabrikanten. " De markt voor kleine liftenproducenten wordt dus steeds smaller. En de grote jongens moeten het ook met minder stellen. De lift daalt.R.S.JEAN-PIERRE VAN ROOY (OTIS) Belg aan het hoofd van wereldleider in de liftensektor.