Hybride auto's, we mogen ze nog niet gewoontjes noemen. Toch beginnen ze goed rond te rijden op onze wegen en er staan er al behoorlijk wat in de catalogen van merken als Toyota, Lexus, Honda, Mercedes en nu ook BMW. Opvallend, maar niet abnormaal in de manier waarop hybride auto's druppelsgewijs in ons autolandschap binnensijpelen, is dat je er altijd de filosofie van het merk doorheen leest. Zoals: de Japanners die pionierden. Toyota gooide de hybride technologie in de middenklasse met de ondertussen welbekende Prius, al toe aan zijn derde generatie. Wereldwijd zijn er meer dan een miljoen van verkocht. Waarna Toyota het concept doortrok naar het premium segment waarin de Japanse constructeur met Lexus rondrijdt. Met behoorlijk wat modellen, overigens.
...

Hybride auto's, we mogen ze nog niet gewoontjes noemen. Toch beginnen ze goed rond te rijden op onze wegen en er staan er al behoorlijk wat in de catalogen van merken als Toyota, Lexus, Honda, Mercedes en nu ook BMW. Opvallend, maar niet abnormaal in de manier waarop hybride auto's druppelsgewijs in ons autolandschap binnensijpelen, is dat je er altijd de filosofie van het merk doorheen leest. Zoals: de Japanners die pionierden. Toyota gooide de hybride technologie in de middenklasse met de ondertussen welbekende Prius, al toe aan zijn derde generatie. Wereldwijd zijn er meer dan een miljoen van verkocht. Waarna Toyota het concept doortrok naar het premium segment waarin de Japanse constructeur met Lexus rondrijdt. Met behoorlijk wat modellen, overigens. Voor de Europese topmerken, die de hybride kat veel te lang uit de boom keken, is het nu achtervolgen. Mercedes kwam ergens halverwege dit jaar als eerste met een hybride versie van de S-klasse: een auto die rust, comfort en degelijkheid ademt. Maar ook een auto waarin je aan het rijden op geen enkele manier voelt dat je met een elektrische auto - voor 30 procent toch - onderweg bent. Kortom, helemaal in de lijn van wat Mercedes als merk wil uitstralen. Audi heeft zijn huiswerk nog niet klaar maar zal zonder twijfel met een hybride komen die, zoals het voor de heren uit Ingolstadt hoort, helemaal af is. En dan is er BMW, dat in april volgend jaar de X6 ActiveHybrid binnenrolt in de toonzaal. "De krachtigste hybride van de wereld", zeggen ze in München. Een statement dat niet duidelijker kan. We zetten de voet even plankgas en voelden het tuig van nul naar honderd per uur razen in niet eens 6 seconden. Het zijn inderdaad waarden die je veeleer van een stevige sportwagen verwacht. Natuurlijk heeft BMW een reputatie van sportiviteit hoog te houden. Alleen parkeert BMW zijn X6 ActiveHybrid met zo'n predicaat ergens in een schemerzone waar scepsis zijn deel zal zijn. Omdat het concept hybride misschien wel niet meteen te rijmen valt met het statement van krachtigste van de wereld. De hybride auto werd immers uitgevonden om zuiniger om te springen met fossiele brandstoffen en minder van dat verfoeilijke CO2 in de atmosfeer te spuwen. Waarom het ding dan niet zo zuinig mogelijk maken, in plaats van er een knoert van een V8 in te duwen, goed voor een bestiaal vermogen van 485 paarden? Temeer omdat we het beloofde gemiddelde verbruik van 9,9 liter helemaal niet benaderden, er zelfs twee liter boven zaten, ondanks een zeer ingetogen rijstijl. Mercedes en Lexus doen het toch ook met een V6, in hun grote hybrides? "Onze zescilinder is een lijnmotor - de cilinders staan in een rij achter elkaar in plaats van twee rijen van drie tegenover elkaar in een V-motor - en misschien hadden we wel onvoldoende plaats onder de motorkap om die motor aan het hybride systeem te koppelen", reageert projectleider Michael Krauss. Goed geprobeerd en misschien terecht, maar er is natuurlijk meer aan de hand. BMW ligt met deze X6 ActiveHybrid, overigens net zoals met de hybride versie van grote limousine 7 die ook klaar is, niet wakker van de Europese scepsis. Dit stuk alaam is immers in de eerste plaats bestemd voor de Amerikaanse en Chinese markt. Michael Krauss, iets later nog, terloops: "Op onze belangrijkste markten willen ze een V8 onder de kap. In China bij voorkeur zelfs een V12. Je moet die mensen niet komen vertellen over een 320 turbodiesel, of zo..." Met de hybride technologie zal het niet anders zijn dan met andere nieuwigheden als ABS of airco dat ooit waren: ze worden doorgaans in de top van het gamma ingevoerd en sijpelen door naar de kleinere modellen. "Natuurlijk mogen we later een 5- of 3-reeks met hybride aandrijving verwachten", horen we van de internationale managers van BMW. Maar op de Belgische markt zal dat wellicht met zeer grote vertraging gebeuren, als het proces zich al ooit voltrekt. Ondersteund door de collectieve overtuiging dat diesel veel goedkoper rijdt en een zeer dieselgunstig fiscaal klimaat, rijdt 80 procent van de auto's op onze wegen met wat de volksmond ooit mazoet noemde. Zodat Christophe Weerts van BMW België de boot maar afhoudt, als we hem vragen of er een hybride toekomst is voor kleinere BMW's in ons land: "Wij hebben de 318d die knipzuinig is en heel weinig CO2 uitstoot." En wie de X6 ActiveHybrid alhier dan zou kopen? "Onder andere de topmanager die wil tonen dat hij milieubewust is", zegt Weerts. Of hoe ook de keuze van de wielen een statement is. Door Jo BossuytVan nul naar 100 per uur in amper zes seconden.