De televisiespot voor het nieuwe product van Iglo werd in Canada gedraaid bij 40 graden onder nul om menselijke warmte uit te beelden...
...

De televisiespot voor het nieuwe product van Iglo werd in Canada gedraaid bij 40 graden onder nul om menselijke warmte uit te beelden... De Belgen staan bekend als fijnproevers ; daarom heeft Iglo voorlopig alleen in ons land de Eerste Keuze Filet op de markt gebracht. Voor dat product worden de beste stukken van de kabeljauw opzij gelegd : fraaie stukken wit vlees, overal even dik, zonder bruine vlekjes vet, zonder rode adertjes. Sinds vorige week wordt er ook reclame voor gemaakt op de televisie, met een spot die gedraaid werd door Ammirati Puris Lintas (zoals reclamebureau Lintas sinds kort heet). "We zijn er fier op," zegt account director Bartel Broodcoorens. "Je kunt niet vaak een grote commercial maken voor zo'n merk. Wij hadden het geluk dat de Belgen fijnproevers zijn." Voor een merk van Unilever wordt in de regel één internationale film gemaakt, waar alle nationale vestigingen aan bijdragen. Meestal krijgt België dan niet de productie. Vijf jaar geleden maakte Lintas Italië een commercial voor de gamma verse diepvriesvis van Iglo, onder de titel "Blue Boat". Die spot toonde een vissersschip in zeer noordelijke wateren tussen de ijsbergen, en een ontmoeting tussen een visser en een eskimo. De eskimo beoordeelt de kwaliteit van de gevangen vis en vindt die prima. LEGENDE.Aanvankelijk wilde men voor het nieuwe product een filmpje laten maken op basis van het bestaande materiaal, maar het bureau stelde een alternatief voor. "Met die nieuwe spot konden we ook aan het imago van Iglo werken," aldus Fabrice Spilborghs, creatief directeur bij Ammirati Puris Lintas. "De 'Blue Boat'-commercial werkte heel goed ; het was dus zaak nog beter te doen. Ons idee was : profiteer van de kwaliteit van het product om een spot te maken die ook meer algemeen het corporate image van Iglo verbetert. Iglo wordt door iedereen erkend als een professioneel merk, als kwalitatief hoogstaand, maar ook als koud. De kleurstelling (blauw is een koele kleur) doet daar nog een schepje bovenop." Het bureau stelde voor de relatie tussen de visser en de eskimo uit te diepen. "In feite hebben we een legende gecreëerd," zegt Spilborghs. "De visser komt de eskimo opzoeken in zijn iglo, waar die vertelt over de goden en de vissen. Zo brengt hij alle productvoordelen aan op een natuurlijke en menselijk-warme manier. Het einde van de commercial toont de eskimo die de visser een amulet omhangt. Het lijkt eigenlijk geen echte publicitaire film, het is bijna een kortfilm."DUUR.De spot duurt één minuut, dat is het dubbele van de standaardlengte. De eerste twee weken wordt het filmpje compleet uitgezonden, daarna komt een tot de helft ingekorte versie op het scherm. Er is ook geen enkele verwijzing naar het industriële karakter van de visvangst : het gaat om vriendschap en menselijke warmte. De muziek (een indiaanse fluit) zou men authentiek kunnen noemen ; in de "Blue Boat"-spot werd gekozen voor synthesizer-klanken.Bij Ammirati Puris Lintas geeft men wel toe dat de commercial duurder is geworden dan wat men hier gewoon is maar buitensporig is het ook niet geweest. Er zijn bijvoorbeeld geen spectaculaire opnamen van de blauwe boot op zee gemaakt vanuit een helikopter. Spilborghs : "Belgische reclamemensen spelen op het idee en werken dat uit zonder al te grote middelen. Onze kracht is het vinden van ideeën, niet het maken van een film vol technische effecten." Bij nader inzien is de Italiaanse "Blue Boat"-spot ook niet méér dan een boot op het water, die redelijk spectaculair in beeld wordt gebracht.KOUD.Gemakkelijk is het maken van de commercial echter niet geweest. Aanvankelijk wilde men de buitenopnamen doen in IJsland, maar daar bleek het plotseling sterk te gaan dooien ; daarom trok men naar het noorden van Canada. Met een gecharterd vliegtuig kwam de filmploeg aan in Iqaluit, zowat 2000 kilometer van Montreal, om meteen te beginnen filmen in de ijzige kou. "Het was er zo koud dat je neusvleugels direct bevroren," zegt Fabrice Spilborghs. "De thermometer gaf temperaturen aan tot -40C. De camera moest verwarmd worden, omdat de film kan breken bij -27C."De eerste dag filmde men de begin- en eindshots van de spot. Spilborghs was niet tevreden over de casting van de eskimo ; aan één van de eskimo's die bij het bouwen van de iglo geholpen hadden, vroeg hij om in de film op te treden. De tweede dag werden de andere buitenopnamen afgewerkt ; daarna ging men mét de eskimo uit Iqaluit naar Montreal, om nog drie dagen binnenopnamen te maken in de studio. Vijf draaidagen, dat is enorm veel voor Belgische begrippen. Men rekent er dan ook op dat de film eveneens in andere landen gebruikt zal worden, als daar het nieuwe product op de markt komt. A.V.P.DE NIEUWE IGLO-SPOT Beelden van vriendschap en menselijke warmte, gedraaid bij 40 graden onder nul.