Toen de eerste Astra in 1991 van de assemblagelijn rolde, wist niemand dat dit de meest succesvolle Opel aller tijden zou worden. Intussen rolden er 3,8 miljoen exemplaren van de band, waarvan 1.345.000 bij Opel Belgium in Antwerpen.
...

Toen de eerste Astra in 1991 van de assemblagelijn rolde, wist niemand dat dit de meest succesvolle Opel aller tijden zou worden. Intussen rolden er 3,8 miljoen exemplaren van de band, waarvan 1.345.000 bij Opel Belgium in Antwerpen. Ook zijn variant, de Astra-stationwagen, doet het bijzonder goed. Sinds 1993 prijkt de Opel Astra Break bovenaan de Belgische en Europese verkoopstatistieken in dat segment. Vandaag trekt de Astra Break letterlijk een ander pak aan. De nieuwe versie die vanaf de lente over onze wegen rijdt, is uitgerust met een volledig verzinkt koetswerk, wat uniek is voor het segment. Ook werd werk gemaakt van het interieur, vooral dan van de beschikbare ruimte. De wagen is een tiental centimeter langer dan zijn voorganger en hij is ook enkele centimeter breder. Doordat ook de voorruit verder naarvoren is geplaatst, wordt het verschil in ruimte vergeleken met het vorige model duidelijk merkbaar. De voorste inzittenden genieten van meer schouderruimte, achteraan is er meer plaats voor de knieën. Ook het bagagecompartiment blijkt relatief groot: de Astra Break omvat een laadvolume van 1500 liter en is dan ook marktleider in zijn klasse. Voor wie er met het hele gezin op uittrekt, is er plaats voor alles en iedereen.Op het vlak van veiligheid, een waarde die vooral voor gezinswagens doorslaggevend is, scoort het nieuwe Astra-gamma goed. De basisversie is voorzien van schijfremmen voor- en achteraan en heeft een beveiligingsyssteem dat benen en voeten van de chauffeur beschermt bij botsingen. Ook werd gedacht aan de allerkleinsten: alle nieuwe Astra's zijn voorzien van nieuw ontworpen bevestigingspunten voor kinderzitjes.En er is nog meer: naast een bestuurders- en een passagiersairbag kan de nieuwe Astra Break - voor wie dat wenst - ook voorzien worden van zijdelingse airbags die in de rugleuning van de voorzetels worden ingebouwd.De nieuwe Astra Break heeft een lage luchtweerstandscoëfficiënt (0,31) en zal verkrijgbaar zijn met diesel- en benzinemotoren, waaronder nieuw ontwikkelde krachtbronnen met vierkleppentechnologie die tot 21% minder brandstof verbruiken dan hun voorgangers. Het motorengamma omvat vijf benzinemotoren met een vermogen van 65 Din pk tot 136 Din pk, en twee dieselkrachtbronnen (68 en 82 Din pk).PATRICK OP DE BEECK