Kopen of verkopen op de beurs?

Op de website van Bryan Chaffin staat de teller op eenenveertig. Chaffin is een Apple-fan van het eerste uur en berekende het aantal keer dat Apple Computer de voorbije negen jaar in de pers (half)dood werd verklaard: 41 keer dus. Vandaag staat het aandeel van Apple op Nasdaq ongeveer 60 procent hoger genoteerd dan één jaar geleden en zelfs 110 procent hoger dan eind juli 2002 (zie blz. 28).

Het succes van Apple brengt ons bij een eerste tip die beursgoeroe Bernard Busschaert, zonder twijfel de meest flamboyante makelaar van Vlaanderen, deze week in Trends geeft (zie blz 23): “Je moet naar de interesses van je kinderen kijken om te weten welke bedrijven in de toekomst succes zullen hebben.” Vandaag vallen die kinderen samen in zwijm voor de iPod, de draagbare digitale muziekspeler die Apple in 2001 op de markt bracht. Sinds de lancering van de iPod werden er wereldwijd bijna 3,5 miljoen stuks verkocht. In België was de eerste voorraad na drie dagen uitverkocht.

Over hypes gesproken, wie dacht dat de internetsector wel over zijn portie luchtbellen heen was, kan zich schromelijk vergissen. De verwachtingen rond de nakende beursgang op Nasdaq van de zoekmachine Google zijn hooggespannen en leiden zonder twijfel weer tot een overgewaardeerde introductieprijs. Of zoals ons zusterblad Cash in zijn analyse besluit: “De kans is groot dat wanneer de rook is opgetrokken, de belegger met een lege doos achterblijft.” Waarom trapt de belegger er nog in? Opnieuw Bernard Busschaert: “Hoewel de beurs bestaat uit een heel aantal cijfers, wordt ze grotendeels bepaald door massapsychologie.”

Nochtans neigt de massa vandaag eerder naar het pessimisme. Sinds begin juli staan de beurzen zwaar onder druk, met onze eigen Bel20 die goed lijkt stand te houden als de spreekwoordelijke uitzondering op de regel. Stemmen gaan op dat er een einde komt aan de herstelbeweging van de internationale beurzen. “Om de beurzen het best in te schatten, moet je de macro-economische toestand analyseren,” is de tweede tip van Bernard Busschaert.

Die tip wekt onbehagen. De macro-economische cijfers die vorige week uit alle werelddelen in de ether werden gestuurd, hebben twee kenmerken gemeen: ondermaats en negatief. De jobcreatie in de Verenigde Staten valt stil. Werkgevers konden in juli maar met 32.000 nieuwe banen op de proppen komen, terwijl er 230.000 werden verwacht. Het Amerikaanse handelstekort stijgt tot een recordhoogte van 55,8 miljard dollar terwijl economen een deficit van amper 47 miljard hadden voorspeld. De groei van de Europese economie steeg in het jongste kwartaal slechts met 0,5 procent tegenover het vorige kwartaal, terwijl 0,6 procent was gebudgetteerd. En ook Japan en China rapporteerden dalende groeicijfers. Maar gezien de mogelijke oververhitting van die laatste economie is een vertraging daar niet onaardig. Voeg daarbij ten slotte nog de olieprijzen die recordhoogtes bereiken en de continue terreurdreiging die ook de financiële wereld in bedwang houdt.

Bernard Busschaert voorspelde twee keer een crash van de aandelenmarkten, die van 1987 en de jongste uit 2001. Niet door te turen in een glazen bol, maar door een bewuste strategie. Tip drie: “Het is een van de grootste leugens te beweren dat de beurs altijd zou stijgen. Natuurlijk stijgt ze op honderd jaar, maar je mag de tussentijdse cycli niet uit het oog verliezen. Als belegger moet je met de beurs omgaan op zo’n manier dat het niet uitmaakt of de beurzen nu stijgen of dalen.”

En zo komt Bernard Busschaert bij zijn credo: “Op de beurs kan je twee dingen doen: kopen en verkopen. Veel mensen vergeten dat je kan en soms moet verkopen.”

Op de beurs kan je niet rijk worden zonder risico’s te nemen. Maar zo belanden we ook bij de laatste tip van Bernard Busschaert: “Op de beurs kan je niet rijk worden zonder ervoor te werken.” Kopen is een werkwoord. Verkopen ook. Kijk naar de macro-economische omgeving en u weet hoe hard u aan de slag moet gaan. Wij raden u aan snel uit vakantie terug te keren!

An Goovaerts

Beleggers, kijk naar de

macro-economische omgeving en u weet hoe hard u aan de slag moet gaan.

Wij raden u aan snel uit vakantie terug

te keren!

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content