De geruchtenmolen draait op volle toeren. Nog voor de Europese Commissie een beslissing nam, kenden de media de uitslag al: het contract tussen luchthavenexploitant SA Brussels SouthCharleroi Airport ( BSCA) en Ryanair zou strijdig zijn met de mededingingswetgeving. BSCA is een overheidsluchthaven en dus is er sprake van illegale subsidiëring.
...

De geruchtenmolen draait op volle toeren. Nog voor de Europese Commissie een beslissing nam, kenden de media de uitslag al: het contract tussen luchthavenexploitant SA Brussels SouthCharleroi Airport ( BSCA) en Ryanair zou strijdig zijn met de mededingingswetgeving. BSCA is een overheidsluchthaven en dus is er sprake van illegale subsidiëring. Voelde het Waals Gewest de bui al hangen in de zomer? Bank Degroof kreeg toen de opdracht op zoek te gaan naar privé-investeerders. "Er zijn kandidaten," meldt Alain Belot, algemeen directeur van Sowaer, het overheidsbedrijf voor het Waalse luchtvaartbeleid. "Het is alleen nog wachten op de beslissing van de Europese Commissie om alle onzekerheid weg te nemen." In Charleroi verwijzen ze voor hun lagekostenconcept graag naar "het Britse businessmodel", als het gaat over de samenwerking met Ryanair. Kort geschetst: je geeft een carrier fikse kortingen en in ruil daarvoor verbindt die zich tot het vervoer van veel passagiers, die via aanvullende consumptie (parking, horeca) de financiële boel rechttrekken. "Dat Britse model bestáát helemaal niet," antwoordt Rodney Fewings van de Britse Cranfeld University. De medewerker van de gerenommeerde universiteit onderzocht in opdracht van de Europese Commissie de concurrentie tussen luchthavens in Europa. "In Groot-Brittannië is er niet echt sprake van een lagekostenluchthaven. Je hebt natuurlijk luchthavens zoals Liverpool, Luton en Prestwick. Maar alle luchtvaartmaatschappijen betalen er dezelfde lasten." Opvallend in de studie is trouwens het magere financiële resultaat van die luchthavens die hoofdzakelijk op de low cost-reizigers mikken. In Stansted hebben ze liefst 12 miljoen passagiers nodig om een behoorlijk resultaat neer te zetten, in Luton zes miljoen. De kwetsbare rentabiliteit wordt alleen uit additionele inkomsten gehaald. "Ryanair haalt zelf ook meer en meer inkomsten uit randactiviteiten, zoals hotel- en autoverhuur," aldus Fewings. "Waarom zou Ryanair dus niet in de luchthaven investeren? Al lijkt me dat erg onwaarschijnlijk. Maar ja, wie geloofde vijftien jaar geleden dat er zoiets als low cost carriers zouden bestaan?" W.R.De achtergestelde leningen van het IWT zijn er alleen voor KMO's die al subsidies krijgen van het IWT voor hun innovatieproject.