Het is alweer tweeënhalf jaar geleden dat ik, samen met tal van andere ondernemende Belgen, dagenlang mijn slaap heb gelaten om het Belgische Startup Manifesto gelanceerd te krijgen. Het deed deugd dat zo'n 3200 Belgen gevolg gaven aan de oproep om met voorstellen en ideeën voor een gunstiger start-upklimaat in ons land te komen. Meer nog, heel wat van de toen gelanceerde voorstellen hebben ook het daglicht gezien, van een taxshelter voor investeringen van businessangels en crowdfunding over een grotere bereidheid om falen te accepteren als een normaal onderdeel van het ondernemerschap, tot meer fierheid op onze successen.
...

Het is alweer tweeënhalf jaar geleden dat ik, samen met tal van andere ondernemende Belgen, dagenlang mijn slaap heb gelaten om het Belgische Startup Manifesto gelanceerd te krijgen. Het deed deugd dat zo'n 3200 Belgen gevolg gaven aan de oproep om met voorstellen en ideeën voor een gunstiger start-upklimaat in ons land te komen. Meer nog, heel wat van de toen gelanceerde voorstellen hebben ook het daglicht gezien, van een taxshelter voor investeringen van businessangels en crowdfunding over een grotere bereidheid om falen te accepteren als een normaal onderdeel van het ondernemerschap, tot meer fierheid op onze successen. 'Buy (from) start-ups' was duidelijk de oproep die het meest tot de verbeelding sprak, zowel in de publieke als in de private sector. Digipolis, netjes op de brug tussen beide werelden, beet de spits af met de ontwikkeling van het Antwerp City as a Service-programma. Nieuw in hun aanpak was dat software voor Antwerpen niet in één stuk wordt ontwikkeld, maar in blokjes. Die softwareblokjes zijn meermaals inzetbaar en wendbaar. Vaak brengen ze grote besparingen mee. Digipolis kan met deze aanpak rond public procurement gerust de marktleider in Europa worden genoemd en heeft samenwerkingen opgezet met heel wat andere toonaangevende steden. Ook in de wetgeving zagen we verschuivingen naar aanleiding van het Manifesto. Zo werd de wet op overheidsopdrachten herzien, waarbij een aantal onnodige drempels voor start-ups en kmo's in het algemeen werd weggewerkt op basis van een reeks aanbevelingen die het advocatenkantoor Van Olmen & Wynant aan de overheid overmaakte. Ook het vennootschapsrecht werd onder de loep genomen. De privésector bleef niet achter en zocht ook toenadering tot de flexibele, innovatieve groep van start-ups. Er ontstonden mooie proefprojecten. Eén aspect wordt meestal over het hoofd gezien. Start-ups zijn snel en wendbaar omdat ze (nog) klein zijn en op impact focussen in plaats van op processen en procedures. Als je met die bedrijven wil samenwerken, is het dan ook erg belangrijk dat je die eigenheid respecteert. Een doorloopcyclus van een onderhandeling en de ondertekening van een contract van meer dan een jaar is niet haalbaar. Betalingstermijnen van 65 dagen hanteren en die dan vaak nog eens met een maand overschrijden, evenmin. Argumenten als 'weet je hoeveel intresten het opbrengt als je dat geld twee maanden langer op onze rekening laat staan?' zijn perfecte innovatiedoders. Cashflowoptimalisatie en snelle, wendbare besluitvorming vormen de zuurstof van een start-up. Zonder die zaken gaat het bedrijf binnen de kortste keren dood. De uitdaging aangaan om met start-ups samen te werken, vraagt ambitie van de beslissers in je organisatie. Je moet je hele werking ter discussie durven te stellen en je nek willen uitsteken. Je moet de zaken anders willen aanpakken, ook als dat op korte termijn pijn doet. Je moet bereid zijn het DNA van deze bedrijfjes te respecteren als je deugd wil hebben van de frisse wind die ze binnenbrengen. Als je dat niet kan of wil, laat je ze beter met rust, want een buy from start-ups-politiek waarmee je ondernemers de nek omwringt, daar is niemand bij gebaat. Geloof jij ook dat het anders moet? Gooi dan het roer om en begin bij jezelf.De auteur is de managing director van Startups.be en de medeoprichter van European Startup Network, BeCentral & BeCode KAREN BOERSOm met start-ups samen te werken, moet je je nek durven uit te steken.