Nadat hij furore heeft gemaakt met Andermans Zaken, een tv-programma waarin hij ondernemers adviseerde en begeleidde, stond het in de sterren geschreven dat er ook een boek zou komen van de hand van de stand-upcomedian Kamal Kharmach. De Tante Kaat van al wie wil ondernemen schreef een praktijkboek, dat de ondernemers attent maakt op de mogelijke valkuilen die hun droom aan diggelen kunnen slaan.
...

Nadat hij furore heeft gemaakt met Andermans Zaken, een tv-programma waarin hij ondernemers adviseerde en begeleidde, stond het in de sterren geschreven dat er ook een boek zou komen van de hand van de stand-upcomedian Kamal Kharmach. De Tante Kaat van al wie wil ondernemen schreef een praktijkboek, dat de ondernemers attent maakt op de mogelijke valkuilen die hun droom aan diggelen kunnen slaan. Kamal Kharmach is een docent in bedrijfseconomie. Hij toonde al van jongs af aan een grote belangstelling voor alles wat te maken had met het ondernemerschap in de brede zin. Op zijn twaalfde hielp hij de mensen uit de buurt al belastingbrieven in te vullen en richtte hij verschillende bedrijfjes op. Kamal Kharmach wilde vooral een praktische handleiding schrijven over de do's en don'ts. Het moest een DIY-gids ( do it yourself) worden voor startende ondernemers, en dat is het 125 bladzijden lang ook geworden. Er staan geen hoogdravende theorieën à la Vlerick in, maar nuttige tips en tricks. De lezer wordt bij de hand genomen met eenvoudige checklists. Hoe vind ik het gat in de markt? Waar kan ik geld vinden? Wat moet ik weten over mijn klanten? Hoe kies ik een goede locatie? Hoe opboksen tegen e-commerce? Hoe realiseer ik een perfecte pitch? Welke producten breng ik wel en welke niet? Hoe word ik een succesvolle onderhandelaar? Hoe blijf ik een blije baas? Hoe zie ik door het bos van administratieve verplichtingen nog de bomen? Kritische lezers zullen dit handboek van Kharmach allicht gemakkelijk aan de kant zetten als te lichtvoetig en verre van volledig. Dat klopt ten dele. Toch bewijst het werk zijn nut. Op een empathische en verhalende manier maakt de lezer, zoals de tv-kijker, de worsteling van ondernemers mee vanop de eerste rij. Concrete vragen of problemen worden aangepakt en veelal opgelost, zodat de ondernemers kunnen dromen van een volgende fase in hun bedrijfsvoering. Dat is relevanter dan het zoveelste advies van consultants die voor startende ondernemers vaak onbetaalbaar zijn.