KOFFIEDIK KIJKEN (DEEL 1). Nieuwjaarsbrief op pc

Géén terugblik op ’94. In de computer-industrie kijk je alleen naar de toekomst. Zo dan, wat heeft ’95 in petto ?

Voorspellingen doen in de computerwereld heeft altijd meer weg van gokken dan van wetenschap. Maar laat ons toch maar, bij gebrek aan beter, gokken. De belangrijkste gebeurtenis van 1995, bijvoorbeeld, zou de lancering van Windows95 van Microsoft moeten zijn. Als Microsoft tenminste überhaupt nog dit jaar met dat nieuwe besturingssysteem uitpakt. Deze vervanger van het huidige DOS én Windows 3.1 laat namelijk al geruime tijd op zich wachten. Begin ’94 had iedereen nog op Kerstmis gehoopt, maar intussen wordt het produkt pas in augustus verwacht.

Wie dat zeker niet ongelegen komt, is IBM, dat met een nooit geziene slagvaardigheid zijn konkurrerende besturingssysteem OS/2 Warp de wereld instuurt. Warp is op dit ogenblik een sukses (begrijp : de verkoop gaat heel goed of IBM eraan verdient, is wat anders). In die mate zelfs dat IBM niet aan de vraag kan voldoen. Nu goed, IBM heeft nog tot midden ’95 om Warps de wereld in te sturen. Microsoft zal het sukses van zijn konkurrent minimalizeren, maar wees zeker dat ze er met lede ogen op toezien.

GOEDKOPERE SOFTWARE.

Toepassingssoftware, zoals tekstverwerkers of cijferprogramma’s, zien we in ’95 nog scherp in prijs dalen. De aanzet hiervoor werd al enkele weken geleden gegeven door o.a. Microsoft en Novell/WordPerfect. In zijn Fall Campaign (die loopt tot eind januari) schiet Microsoft met scherp. Word of Excel worden bijvoorbeeld verkocht voor minder dan 7000 frank. Een goed jaar geleden was dat nog meer dan het dubbele. De Novell/WordPerfect-kombinatie levert u voor nog geen 10.000 frank zelfs een dual speed cd-rom speler én een cd met daarop WordPerfect 6.0, Presentations en Quattro Pro (alles in 8 talen).

REKEN OP PENTIUM.

Op het hardware-vlak wordt de standaard-pc in ’95 uitgerust met een Pentium-processor, tenminste als Intel de beruchte fout (“bug”) in die chip kan wegwerken. Waar gaat het om ? Het verhaal van de Pentium-bug start op 30 oktober als een Amerikaanse hoogleraar op Internet laat weten dat er iets fout is met de FPU (de Floating Point Unit) van de Pentium-processor. Intel reageert hierop, maar doet de hele zaak af als een “anomalie”. De fout zou zich pas om de tien miljoen bewerkingen voordoen. Het euvel zou ook al opgelost worden, aldus Intel, bij de volgende stepping (dit is een kleine chip-revisie). Daarmee moesten de klanten het doen en het was een krenterigheid die Intel zuur zou opbreken. Binnen de kortste keren moest A. Grove, de CEO van Intel, tussenbeide komen. Grove zei dat Intel al op de hoogte was van de fout in de zomer van ’94. Gezien maar weinig gebruikers de fout ooit zouden opmerken, had Intel er nooit een punt van gemaakt. Grove beloofde wel dat diegenen die Intel kunnen aantonen dat hun werk geleden had onder de bug, direkt een nieuwe Pentium-chip zouden krijgen. Dat was eind november ’94, maar daarmee was het incident niet van de baan, wel integendeel. IBM kondigde kort nadien aan dat het alle verkochte Pentium-machines (IBM-pc’s welteverstaan) zou voorzien van een nieuwe Pentium-chip. De boodschap naar Intel was duidelijk : “Als jullie niet snel iets doen om de hele toestand op te klaren, kunnen jullie alle Pentium-pc’s een nieuwe Pentium-chip cadeau doen. ” De reaktie van Intel liet niet op zich wachten. Binnen de kortste keren beloofde ook Intel een levenslange omruilgarantie.

HUISCOMPUTER RUKT OP.

Het nieuwe jaar wordt zeker dat van de home-pc. Ketens als Fnac, Telefusion, So Watt e.a. werpen zich met nog meer entoesiasme op pc’s. En niet alleen pc’s zullen er te vinden zijn, ook alle mogelijke software, spelletjes en randapparatuur zullen op hun schappen staan pronken. Hogervermelde ketens komen uit de hifi-branche en banen zich een weg in de informaticawereld. Ze zullen zware konkurrentie te verduren krijgen van huizen als Exell-Maxima of Vobis. Dit zijn de pure pc-ketens die al het klappen van de zweep kennen. Zij zullen niet op hun lauweren rusten en het zit er dik in dat ze hun aantal winkels nog verder uitbreiden. Wie van de pc-merken het hier zal halen, is niet uit te maken. A-merken als Compaq of IBM zullen zeker goed scoren, maar “klonen”, type Escom of Highscreen, zullen zeker niet onderdoen.

DISTRIBUTIEKANALEN.

Welk merk kopen wordt niet het diskussiepunt voor ’95. “Wie kan de beste technische ondersteuning geven” wordt, volgens ons, dé cruciale vraag. Logisch ook. Een pc kopen is één zaak, er behoorlijk mee kunnen werken en een degelijke technische ondersteuning krijgen in geval van defekt is toch nog een ander paar mouwen. In feite is de aanschaf van de pc maar een eerste, weliswaar belangrijke, stap. Alle ketens, gespecializeerd of niet, zullen hun klanten een opleidingspakket moeten aanbieden. En alle ketens zullen kant-en-klare antwoorden moeten verzinnen op het support-gedeelte. Stel u voor dat uw printer defekt gaat en u die moet inleveren voor herstelling. Als klant verwacht je ofwel een herstelling binnen de 24 uur, ofwel een vervangtoestel. Heeft u dit nu aan de hand, dan krijgt u in de meeste gevallen geen van beiden. U wacht gewoon tot de printer wordt hersteld, ongeacht de termijn. Komen hier geen oplossingen voor, dan zien we in ’95 de lokale computerdealer opnieuw fel in de belangstelling komen. Want hij zal u die persoonlijke en snelle service hoogst waarschijnlijk wél kunnen geven, maar dan alleen voor materiaal dat u ook bij hem heeft gekocht. Het wordt afwegen en nog eens afwegen.

J.P.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content