De Gentenaar Kris Vlaemynck en de Fransman Nicolas Pollet leerden elkaar kennen bij Spector, nu Smartphoto. "In die periode, rond 2010, waren digitale advertenties lelijk en weinig effectief", vertelt Vlaemynck. "Met een beetje hoogmoed dachten we dat we het beter konden." Ze richtten samen Invibes Advertising op. Kris Vlaemynck hield zich vooral bezig met de technische en financiële kant, terwijl Nicolas Pollet zich richtte op het commerciële. Hoewel het hoofdkantoor zich toen in Zwijnaarde bevond, probeerden ze uitgevers en grote merken in Frankrijk te overtuigen. "De markt is er veel groter. Je hebt er meer kansen om ruimte in te kopen. België telt maar twee of drie grote mediagroepen en je hebt dan nog eens een compleet andere markt in het noorden en het zuiden. Dat maakte het moeilijker", zegt Kris Vlaemynck.
...

De Gentenaar Kris Vlaemynck en de Fransman Nicolas Pollet leerden elkaar kennen bij Spector, nu Smartphoto. "In die periode, rond 2010, waren digitale advertenties lelijk en weinig effectief", vertelt Vlaemynck. "Met een beetje hoogmoed dachten we dat we het beter konden." Ze richtten samen Invibes Advertising op. Kris Vlaemynck hield zich vooral bezig met de technische en financiële kant, terwijl Nicolas Pollet zich richtte op het commerciële. Hoewel het hoofdkantoor zich toen in Zwijnaarde bevond, probeerden ze uitgevers en grote merken in Frankrijk te overtuigen. "De markt is er veel groter. Je hebt er meer kansen om ruimte in te kopen. België telt maar twee of drie grote mediagroepen en je hebt dan nog eens een compleet andere markt in het noorden en het zuiden. Dat maakte het moeilijker", zegt Kris Vlaemynck. Via het digitale reclameplatform van Invibes Advertising integreren merken zoals Mercedes, Samsung, Levis, IBM, Miele, Samsung en Warner Bros hun audiovisuele reclame in redactionele artikels van mediawebsites die in handen zijn van uitgevers als Bertelsmann, Hearst, Unify, Groupe Marie Claire en Axel Springer. "In-feedadvertenties zorgen voor een hoger engagement bij de consument", weet Vlaemynck. De oprichters stonden erop een eigen platform te ontwikkelen, om niet afhankelijk te zijn van giganten als Facebook, YouTube en Google. Invibes Advertising heeft tien kantoren in Europa en bereikt via achthonderd partnersites 200 miljoen unieke bezoekers per maand. Het bedrijf zag zijn omzet in 2021 verdubbelen tot 23,3 miljoen euro. Vlaemynck ziet daar twee verklaringen voor. "Twee jaar geleden zijn wij gestart met een sterk doorgedreven internationalisering. Vanuit het centrale back-officekantoor in Boekarest ondersteunen we de uitbouw van die nieuwe markten. Hierdoor kunnen we snel reageren. Als we zien dat de verkoop goed draait, zetten we er meer mensen bij. De resultaten van landen als Frankrijk, Italië, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en België hebben sterk bijgedragen tot de omzetgroei." Actief zijn op verschillende internationale markten sorteert ook een hefboomeffect, heeft Vlaemynck vastgesteld. "Klanten, vaak multinationals, spreiden hun reclamecampagnes internationaal. Een grote klant van ons, het modemerk Max Mara, koopt niet alleen ruimte in voor Italië, maar ook voor andere landen. Bestellingen van 50.000 euro verdrievoudigen dan soms." Samenwerken met uitgevers en nieuwe markten opstarten, is telkens een uitdaging. "Maar de grootste bekommernis is toch wel het vinden van talent, zowel commercieel als technisch", zegt Vlaemynck. Daarom richtte Invibes Advertising vorig jaar een talentacquisitieteam op. "In de zoektocht naar nieuwe medewerkers besteedt dat aandacht aan een driehoek: de jobinhoud, de financiële kant en het sociale aspect. Dat laatste was door covid-19 niet altijd gemakkelijk, maar we vinden die cohesie belangrijk. Er is een sterke beweging richting volledig thuiswerk, maar wij voelen dat anders aan. We gaan tegen de stroom in. Teambuilding vinden wij cruciaal." Zorgen voor een voortdurende instroom van getalenteerde medewerkers is ook de reden waarom Invibes Advertising de helft van het Gentse ML2Grow in handen heeft. Dat bedrijf levert hoogtechnologische diensten met artificiële intelligentie aan ondernemingen en het zet diverse projecten op. "Toen we ML2Grow vijf jaar geleden oprichtten, werd er wel veel over artificiële intelligentie gepraat, maar er werd weinig impact mee gerealiseerd", zegt Joeri Ruyssinck, de CEO van ML2Grow. "Wij wilden daar verandering in brengen door met artificiële intelligentie een businessproces of een product van a tot z te veranderen. Zo helpen wij Invibes Advertising gigantische hoeveelheden data te verwerken, waardoor zij reclame kunnen tonen die de personen die die boodschappen zien ook echt interesseert. Het heeft geen zin mooie reclamecampagnes van een wagen te tonen aan iemand die geen rijbewijs heeft of niet van auto's houdt." Onlangs haalde Invibes Advertising 17 miljoen euro op. Het bedrijf wil nog meer internationaal gaan. "We willen vooral investeren in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland, maar ook onze activiteit in Dubai, Zuid-Afrika en Centraal-Europa voort uitbouwen. Misschien zit er ook een overname in." Azië en de Verenigde Staten zijn de volgende markten waarop Invibes Advertising mikt. "We moeten goed nadenken over hoe we die aanpakken, want ze zijn enorm groot. Wellicht volgen we de klant en ontwikkelen we van daaruit een strategie."Met het opgehaalde kapitaal wil Invibes Advertising ook groepsdeals afsluiten. "We gaan extra diensten leveren aan grote klanten, boven op hun advertentie- of reclamecampagnes", kondigt Vlaemynck aan. "Zo hebben we al initiatieven opgestart om klanten te helpen met de analyse van hun doelgroepen en interesses. Die data intelligence verhoogt de effectiviteit van hun advertenties nog."