Een jaar geleden werd Koen Gouweloose, de algemeen directeur van de luchthavenactiviteiten van DHL in Zaventem en Schiphol, de nieuwe voorzitter van BATA, de Belgische vereniging van luchtvaartbedrijven. BATA groepeert de luchtvaartondernemingen Brussels Airlines, CityJet, DHL, Jetairfly, Thomas Cook Airlines en TNT Airways.
...

Een jaar geleden werd Koen Gouweloose, de algemeen directeur van de luchthavenactiviteiten van DHL in Zaventem en Schiphol, de nieuwe voorzitter van BATA, de Belgische vereniging van luchtvaartbedrijven. BATA groepeert de luchtvaartondernemingen Brussels Airlines, CityJet, DHL, Jetairfly, Thomas Cook Airlines en TNT Airways. Een jaar later komt de federale staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) met een aanzienlijke lastenverlaging voor het vliegend personeel. Uit BATA-studies was gebleken dat de Belgische piloten bruto de duurste vogels van Europa zijn, maar er netto bekaaid afkomen. Nu komt er een lastenverlaging van 300 miljoen euro, gespreid over tien jaar. KOEN GOUWELOOSE. "We zijn heel gelukkig met dat initiatief. Maar we willen nog even wachten met finale commentaar, omdat we de ontwerptekst nog niet volledig hebben gelezen. Een aantal punten blijft vaag. Er wordt gesproken over een totaal van 300 miljoen euro, in tien jaar. Gaat men systematisch elk jaar de sociale lasten afbouwen? Zijn er belastingverlagingen?" GOUWELOOSE. "Veel problemen kunnen we oplossen als we samen om de tafel zitten en gewoon objectief de feiten weergeven. Het belangrijkste voorbeeld is de impact van de luchtvaart op de werkgelegenheid. De Nationale Bank heeft onlangs een rapport gepubliceerd met heel duidelijke cijfers. Nu kunnen we discussiëren op basis van feiten en cijfers, en niet op basis van emoties. Zaventem is goed voor 1,7 procent van de toegevoegde waarde van het bbp. Oké, het zijn cijfers voor 2009. Maar de jaren erna kan het enkel zijn verbeterd." GOUWELOOSE. "Ik ben altijd optimist. Op alles kritiek geven heeft geen zin. We moeten er samen uit geraken. Het beste voorbeeld is DHL. We groeien opnieuw. We geven werk aan heel veel mensen. Een bevolkingsgroep die er nu vaak uit de boot valt, zijn de lager geschoolden. Wij geven hun een baan. Dat gebeurt ook bij Flightcare, Aviapartner. Al wat groeit in de luchtvaart heeft een enorm positief effect voor de tewerkstelling bij die groep. Ook het Brussels Gewest moet goed begrijpen dat deze luchthaven van kapitaal belang is voor de werkgelegenheid in het gewest." GOUWELOOSE. "Ja, maar het heeft heel wat investeringen gekost. Men beseft eindelijk dat deze luchthaven belangrijk is. Ik ben een Antwerpenaar. Ik heb nooit iemand horen twijfelen aan het belang van de Antwerpse haven. Nooit. De luchthaven had steeds het imago een blok aan ons been te zijn. Kijk naar Amsterdam. Op en rond de luchthaven zijn heel veel bedrijven. Brussel ligt ook centraal in Europa, en het heeft de capaciteit en de infrastructuur." GOUWELOOSE. "Dat is ook weer zo'n verhaal. Vroeger had je de havenstrijd tussen Antwerpen, Gent, en Zeebrugge. Nu werken die samen. Er moet complementair worden gewerkt. Het zou niet tegen elkaar, maar met elkaar moeten zijn. We moeten stoppen met de redenering 'als we Brussel verkleinen, kunnen we Luik of Charleroi vergroten'. Dat is nonsens." W.R."Men beseft eindelijk dat deze luchthaven belangrijk is"