Het jaar begon desastreus voor Tesla Motors. Het aandeel viel in februari terug naar het laagste niveau in meer dan twee jaar. De aanleiding was de bezorgdheid over de impact van de lage benzineprijs op de vraag naar elektrische wagens. Daarnaast vroeg de markt zich af of de productiecapaciteit van de autobouwer wel toereikend is om zijn optimistische ambitie waar te maken. Tesla leverde vorig jaar 50.580 wagens en stelt tegen 2020 een cijfer van 500.000 wagens voorop. Maar de introductie van de Model X-SUV verliep niet zonder slag of stoot. Tuss...

Het jaar begon desastreus voor Tesla Motors. Het aandeel viel in februari terug naar het laagste niveau in meer dan twee jaar. De aanleiding was de bezorgdheid over de impact van de lage benzineprijs op de vraag naar elektrische wagens. Daarnaast vroeg de markt zich af of de productiecapaciteit van de autobouwer wel toereikend is om zijn optimistische ambitie waar te maken. Tesla leverde vorig jaar 50.580 wagens en stelt tegen 2020 een cijfer van 500.000 wagens voorop. Maar de introductie van de Model X-SUV verliep niet zonder slag of stoot. Tussen de officiële productiestart in september en het einde van het boekjaar werden er slechts 206 exemplaren van geleverd. Na de publicatie van de jaarresultaten smolten de zorgen als sneeuw voor de zon. Beleggers stuurden het aandeel opnieuw naar het niveau van eind vorig jaar. Tesla verwacht dit jaar tussen 80.000 en 90.000 auto's te leveren. Dat cijfer lag boven de consensusverwachting van 76.200. Tesla moest wel een kwartaalverlies van 113,9 miljoen dollar opbiechten. Over het hele boekjaar 2015 was er een aangepast nettoverlies van 295 miljoen dollar. Zowel de operationele (-525 miljoen dollar) als de vrije kasstroom (-1,1 miljard dollar) waren vorig jaar negatief. Alle media-aandacht ging de voorbije weken naar de introductie van de Model 3, een vijfzitter die voor de definitieve doorbraak van het merk bij het grote publiek moet zorgen. Dat ligt vooral aan het prijskaartje van 35.000 dollar, waarmee de auto minstens de helft goedkoper is dan de rest van het gamma. De nieuwe wagen moet in het premiumsegment concurreren met de BMW 3 Serie, de Mercedes C- Klasse en de Lexus IS. De Model 3 heeft een rijbereik van minstens 350 kilometer en Tesla biedt een optie aan voor een groter batterijpakket. De leveringen starten pas eind volgend jaar. Na enkele dagen hadden 300.000 kopers al een aanbetaling van 1000 dollar voldaan. Niet alle preorders zullen leiden tot effectieve verkopen, maar ze brengen intussen wel geld in het laatje. Tesla sloot het boekjaar af met een liquiditeitspositie van 1,2 miljard dollar en een schuld van 2,9 miljard dollar. In het eerste kwartaal leverde het 14.820 voertuigen aan klanten, van wie er 2400 kozen voor een Model X. Dat is bijna 1200 stuks onder het cijfer dat het management in februari had vooropgesteld. De problemen met de toeleveranciers duren langer dan verwacht. Tesla wil zijn productieritme tegen het einde van dit kwartaal optrekken van 750 naar 1000. De shortratio - het percentage van de aandelen waarop shorters een positie hebben ingenomen - bedraagt maar liefst 28,6 procent. Dat hoge aantal werkt de aanzienlijke volatiliteit van het aandeel nog in de hand. Danny ReweghsTesla verwacht dit jaar tussen 80.000 en 90.000 auto's te leveren.