Na zes magere jaren stelde Alain Speltdoorn, zaakvoerder van de bvba Kunstfoto Speltdoorn, in 1997 een lichte heropleving van de kunstmarkt vast. De omzet steeg weer met 500.000 frank naar 6 miljoen frank. "Er is duidelijk een lichte heropleving merkbaar," zegt de specialist in kunstfotografie. "Maar we weten nog niet of het echt om een duurzame verbetering gaat." In 1991 schokte het bedrijf mee met de crisis in de kunstsector. Menige ...

Na zes magere jaren stelde Alain Speltdoorn, zaakvoerder van de bvba Kunstfoto Speltdoorn, in 1997 een lichte heropleving van de kunstmarkt vast. De omzet steeg weer met 500.000 frank naar 6 miljoen frank. "Er is duidelijk een lichte heropleving merkbaar," zegt de specialist in kunstfotografie. "Maar we weten nog niet of het echt om een duurzame verbetering gaat." In 1991 schokte het bedrijf mee met de crisis in de kunstsector. Menige galerij ging failliet, de omzet van Speltdoorn duikelde in één jaar van 11 naar 5 miljoen frank. Van de elf werknemers blijven er vandaag vier over, de zaakvoerder inbegrepen. De activiteiten komen echter opnieuw in een stroomversnelling terecht. Speltdoorn trekt weldra naar een nieuw bedrijfspand in het Brusselse, met onder meer een verdriedubbeling van de studio-oppervlakte. Intussen kan het bedrijf bogen op een kwarteeuw ervaring. Begin jaren '70 startte vader Emiel Speltdoorn de zaak in Hoeilaart. Sinds 1993 staat zoon Alain aan het roer van de nog steeds 100%-familiezaak. Hij groeide van kindsbeen af in de zaak op. Het bedrijf maakt foto's van de meest diverse kunstvoorwerpen, voornamelijk van schilderijen en beeldhouwwerken. Antiquairs, particulieren en galerijen leveren respectievelijk 35, 15 en 50% van de omzet. Speltdoorn is onder meer de officieel erkende fotograaf van de Brusselse Koninklijke Musea voor Schone Kunsten; ook het Koninklijk Paleis doet een beroep op het bedrijf. De foto's in de catalogi van de tentoonstellingen van Delvaux en Magritte zijn van de hand van Speltdoorn. Ook Sotheby's gebruikt voor zijn veilingen de expertise van de kunstfotograaf. Door de vele concurrenten blijft de markt volgens Alain Speltdoorn echter labiel. "Er woedt een prijzenslag. De prijs primeert op de kwaliteit." Voor het nodige tegengif zorgt een nicheactiviteit van het bedrijfje: Speltdoorn maakt kopieën van schilderijen op basis van foto's. "Een kopie door een schilder is van betere kwaliteit, maar een foto is gemiddeld 60% goedkoper. Zelfs kenners zien het verschil niet." De foto wordt aangebracht op doek en wordt eventueel bewerkt en bijgeverfd. De eigenaars kunnen de kopie aan de muur hangen, het origineel kunnen ze veilig opbergen. "Het drukt de verzekeringstarieven. Na vijf jaar is de kost van de kopie terugbetaald." Het origineel kan eventueel naar een tentoonstelling, wat de marktwaarde verhoogt.