In 1997 waren ze met vijf, vandaag nog met twee. Voor de nv Travelex Belgium betekent de opkomst van de euro geenszins een bedreiging. Toen het wisselkantoor op de luchthaven in augustus 1997 de deuren opende, waren er nog drie bankfilialen als concurrenten. Vandaag blijft enkel één andere wisselagent over. "Er is ruimte genoeg voor beide," becijfert Analine Pieters-De Rijcke, bestuurder van Travelex Belgium. "De banke...

In 1997 waren ze met vijf, vandaag nog met twee. Voor de nv Travelex Belgium betekent de opkomst van de euro geenszins een bedreiging. Toen het wisselkantoor op de luchthaven in augustus 1997 de deuren opende, waren er nog drie bankfilialen als concurrenten. Vandaag blijft enkel één andere wisselagent over. "Er is ruimte genoeg voor beide," becijfert Analine Pieters-De Rijcke, bestuurder van Travelex Belgium. "De banken stoten hun wisselactiviteiten af, want lokettransacties worden voor hen te duur. Wij zijn specialisten in persoonlijke contacten voor kleine cash-handelingen." In die nichemarkt bespeelt Travelex nogmaals een niche: het bedrijf is bijna uitsluitend actief op luchthavens. In 1976 start de Brit Lloyd Marshall Dorfman het bedrijf, dat inmiddels beschikt over een netwerk van 300 kantoren in Australië, Europa en de Verenigde Staten. In 1998 verwerkten 1700 werknemers wereldwijd transacties ter waarde van 98 miljard frank. Het Belgisch filiaal, een 100%-dochter, was goed voor drie kwart miljard frank, met 25 werknemers. Dorfman heeft vandaag nog steeds 64% van de aandelen van Travelers Exchange Corporation plc in handen, een derde bezit de investeringsvennootschap 3i. "In Europa zullen we door de invoering van de euro 20 tot 40% omzet verliezen," schat Analine Pieters-De Rijcke. "Maar we bevinden ons op luchthavens, de enige plaats waar je nog groei kunt realiseren. We zijn steeds aanwezig op één centraal punt, we beschikken niet over een netwerk van kantoren in heel het land. Luchthavens fungeren als flessenhalzen, met een groot potentieel aan klanten."Zaventem is voor Travelex een strategisch belangrijke hub in het Europese netwerk. Het profiel van de klanten stemt grotendeels overeen met dat elders in de wereld. Zakenreizigers vormen één helft, toeristen de andere. De gemiddelde transactie bedraagt 5000 frank. "Klein geld blijft een noodzaak," denkt Pieters-De Rijcke. "Voor een taxi, de telefoon. Proton bestaat niet voor een buitenlander. Bovendien zijn wij vaak de eerste aanspreekpersoon in een vreemd land." Travelex zorgt overigens voor klantenbinding, door in te tekenen op diverse frequent flyer-programma's van vliegmaatschappijen. Of door de verkoop van nevenproducten (telefoonkaarten) en het verschaffen van toeristische informatie.