Etikettengigant Bopack zet zijn expansie voort. Met nieuwe gebouwen, nieuwe investeringen, en vooral een nieuwe, digitale druktechniek.
...

Etikettengigant Bopack zet zijn expansie voort. Met nieuwe gebouwen, nieuwe investeringen, en vooral een nieuwe, digitale druktechniek.Toen in 1981 de broers Marc en Luc Boehlen de nv Bopack overnamen, vermoedden ze ongetwijfeld nooit dat hun bedrijf zo'n steile klim zou maken. Bopack verkocht toen zowel etiketten als etiketteersystemen en realiseerde met zestig personeelsleden een omzet van 200 miljoen frank. De groei explodeerde vanaf 1988. In dat jaar werden de beide bedrijfsactiviteiten opgesplitst en twee directeurs aangesteld : Karl Remacle voor de afdeling etiketten en Jean-Jacques Schormans voor de systemen. Wat deze laatste activiteit betreft, beperkt Bopack zijn actieradius tot 600 kilometer. Alleen op deze manier kan volgens het bedrijf de dienstverlening worden gewaarborgd. "Vroeger speelde alleen de prijs een rol," vertelt Luc Boehlen. "Maar vandaag verwacht de klant dat de apparaten volledig aan zijn verwachtingen beantwoorden. Daarom hebben we ons gespecialiseerd in kwaliteitsmachines." Hoewel Bopack alleen actief is binnen een straal van 600 kilometer, schrok het bedrijf er niet voor terug een blik over de grenzen te werpen : in 1985 werd Bopack Nederland bv opgericht, in 1987 en 1992 volgden Franse vestigingen in Montreuil en Bazouges/Loir. Vorig jaar werd in België de kaap van 1 miljard frank overschreden, met een omzet van 1.254.226.000 frank. Door plaatsgebrek aan de Uilenbaan (Wommelgem) werd dit jaar een nieuw gebouw in gebruik genomen aan de overkant van de autoweg. Daar werken nu zeventig mensen, in de hoofdzetel zijn er dat 110. Marc Boehlen : "Wij hebben dit jaar voor 150 miljoen frank geïnvesteerd, waarvan 80 miljoen voor de uitbreiding van de afdeling systemen. 70 miljoen gaat onder meer naar de nieuwe digitale pers, waarvoor een aparte divisie is opgericht : digi-labels. Enkele maanden geleden hebben wij een overeenkomst gesloten met Xeikon, dat een digitale druktechniek heeft ontwikkeld. Die werkt volgens het principe van continubedrukking, zoals een rotatiepers en vergemakkelijkt het opdrogen op het zelfklevend materiaal." "Met de digitale techniek hebben wij geen drukdrager meer," licht Karl Remacle toe. "Wij gaan rechtstreeks van de computer naar papier, met alle voordelen vandien inzake kwaliteit, snelheid en prijs." Zo behoren leveringen binnen de 24 uren tot de mogelijkheden. Kleine oplagen worden dan weer tot de helft goedkoper. Er zijn immers geen films of clichés meer nodig. Proefdraaien is overbodig, het eerste etiket dat uit de printer komt, is goed. Het drukresultaat evenaart offsetkwaliteit.Marc Boehlen : "In een eerste stadium richten wij ons tot de industrie, later ook tot de kleinhandel. Met dit systeem zouden wij naast etiketten ook andere zaken kunnen drukken, maar onze stelregel is : Schoenmaker, blijf bij uw leest."MARC EN LUC BOEHLEN (BOPACK) Pioniers op het gebied van digitaal gedrukte etiketten.