Verkopers van vaste telefonie via operatorvoorkeuze (in België hebben onder meer Tele2 en Euphony dat soort activiteiten) worden compleet weggevaagd door de trend naar internetbellen en bundeling, voorspellen Verdonck, Klooster & Associates (VKA) in hun Nederlandse onderzoek. Algemeen directeur Grégoire Dallemagne van Tele2/Versatel België volgt die redenering: "Vandaag is 95 % van wat we verkopen dual play in België. Vaste telefonie en internet zijn apart nog te koop, maar er is geen vraag naar," zegt Dallemagne. "Wij anticiperen al ande...

Verkopers van vaste telefonie via operatorvoorkeuze (in België hebben onder meer Tele2 en Euphony dat soort activiteiten) worden compleet weggevaagd door de trend naar internetbellen en bundeling, voorspellen Verdonck, Klooster & Associates (VKA) in hun Nederlandse onderzoek. Algemeen directeur Grégoire Dallemagne van Tele2/Versatel België volgt die redenering: "Vandaag is 95 % van wat we verkopen dual play in België. Vaste telefonie en internet zijn apart nog te koop, maar er is geen vraag naar," zegt Dallemagne. "Wij anticiperen al anderhalf jaar op die trend," zegt hij, verwijzend naar zijn Tele2 All In-formule. Het probleem voor de kleinere operatoren is dat ze met bundels van internet en telefonie alleen moeilijk kunnen opboksen tegen het brede dienstenaanbod van Telenet en Belgacom. Televisie is een brug te ver. Het zwak gekapitaliseerde Scarlet Telecom was eind 2004 de eerste om een internettelefoniebundel in de Belgische markt te zetten. Algemeen directeur Gert Post: "Niets belet ons om televisie aan te bieden, behalve de kosten. Als je ziet hoeveel miljoenen Belgacom erin stopt en hoeveel klanten ze hebben, is dat oneconomisch." Belgacom had vorig jaar 38 miljoen euro bedrijfsverlies op 15 miljoen euro omzet in zijn tv-activiteit. Post werkte bij Versatel in Nederland, toen dat bedrijf de tv-rechten op het eredivisievoetbal kocht om de kabelaars te beconcurreren. Hij kent het probleem uit de eerste hand. Post: "We zouden geïnteresseerd zijn om een white label tv-product aan onze klanten te leveren, maar die discussie heb ik nog niet zien voorbijkomen." Scarlet richt zijn marketing nu op Wallonië, waar het triple playaanbod van de kabelaars nog in zijn kinderschoenen staat. Zegt Post over de bundels van Telenet: "Ik wil niet huilerig overkomen, maar dat is oneerlijke concurrentie. Die bundels zijn een gevaar, zolang zij hun netwerk niet moeten openstellen voor anderen." Gedelegeerd bestuurder Iwan Gillis-D'hamers van Euphony: "Als kabel en ADSL niet evolueren, is het tv-landschap al op voorhand verdeeld. En wie televisie heeft, kan natuurlijk wel de rest van de klassieke telecom beïnvloeden. Televisie zal moeten gereguleerd worden zoals telecom, anders krijg je een oligopolie." Euphony, dat naast internet, vaste en mobiele telefonie ook gas, elektriciteit en stookolie verkoopt, samen goed voor 748.529 abonnementen eind 2006, is ook niet van plan om zijn diensten te bundelen. Gillis-D'hamers: "Elk van die diensten op zich is bij ons al goedkoper. Je neemt een risico als je die bij elkaar gooit en de totale rekening laat verminderen." In het oranje vakjeslogo van Euphony is nog één blokje grijs. "Als digitale televisie in de groothandel te krijgen was, zou ik de eerste zijn om het te willen verkopen. Maar vandaag kopen Telenet en Belgacom dat in en daar stopt het verhaal," zegt Iwan Gillis-D'hamers.