Een autoconstructeur overleeft niet meer als hij geen SUV in zijn gamma heeft, en het liefst heeft hij er een in ieder segment. Ook Volkswagen weet dat. Met de recente komst van de T-Cross heeft het autoconcern uit Wolfsburg zijn SUV-gamma helemaal rond. Van groot naar klein zijn er de Touareg, de Tiguan Allspace, de Tiguan, de T-Roc en de T-Cross. Volkswagen is daarmee helemaal klaar voor de toekomst. De constructeur becijferde dat de wereldwijde verkoop van kleine SUV's zoals de T-Cross de komende tien jaar zal verdubbelen.

De T-Cross is een échte SUV van deze tijd. Het is geen model meer zoals Land Rover die begin jaren zeventig lanceerde met de Range Rover, die zich door geen bos, dal, modderbad of zelfs riviertje liet afschrikken. Bij de lancering een paar maanden geleden was er zelfs geen 4x4-versie van de T-Cross, die dan ook veeleer een verhoogde Volkswagen Polo is, een model waarmee hij het platform deelt.

Maar dat is geen kritiek. De consument koopt al lang geen SUV meer om ermee door de modder te ploeteren. Wel moet die dienen voor gewoon dagelijks gebruik. Daar is de T-Cross geknipt voor. Hij kan een bijzonder handig interieur voorleggen. Het is onwaarschijnlijk hoeveel binnenruimte Volkswagen creëert op een beperkte oppervlakte. Je hebt nooit de indruk dat je met een kleine auto onderweg bent, hoewel de wielbasis (de afstand tussen de voor- en de achteras) dezelfde is als die van de kleine Polo: 2,55 meter.

De designers van Volkswagen hebben het interieur dan ook bijzonder slim aangepakt. Een voorbeeld: de achterbank laat zich over een afstand van 14 centimeter verschuiven. Je kunt dus kiezen, afhankelijk van de behoefte van het moment: minder beenruimte voor de passagiers achteraan en een grotere koffer (455 liter is veel voor een kleine auto), of een kleinere koffer (toch een behoorlijke 385 liter) en meer beenruimte.

We reden met de krachtigste versie van de driecilinder van 1 liter, turbobenzine, goed voor 115 paarden, in combinatie met de automatische versnellingsbak DSG. De kleine motor stuwt deze SUV heel vlot aan en komt bovendien zuinig uit de hoek: we hielden het bij gemiddeld 6,5 liter.

Volkswagen 1.0 TSI 115

Motor

3-cilinder, turbobenzine, 999 cc, 115 pk

Max. koppel: 200 Nm bij 2000-3000 t/m

Prestaties

Top: 193 km/u

0-100 km/u in 10,2 sec.

Normverbruik: 4,9 liter

Testverbruik: 6,5 liter

Emissie: 112 g CO2

Instapprijs

22.125 euro

+

Binnenruimte

-

Windgeruis