Voor een paar duizend euro kan elke KMO al perfect haar doelgroep bereiken. Maar dan wel op voorwaarde dat ze zich goed omringt en de juiste keuzen maakt. En dat begint bij de keuze van de communicatiepartner. Moet u daarvoor noodzakelijk gaan aankloppen bij een befaamd agentschap? Niet noodzakelijk. The Ad Store, bijvoorbeeld, omschrijft zichzelf als een "reclamewinkel" en beweert de meest concurrerende tarieven van heel de sector te hanteren. Een langetermijncontract afsluiten hoeft niet: u stapt binnen en koopt wat u nodig hebt - een brochure, een logo, een folder, een tv-spot...
...

Voor een paar duizend euro kan elke KMO al perfect haar doelgroep bereiken. Maar dan wel op voorwaarde dat ze zich goed omringt en de juiste keuzen maakt. En dat begint bij de keuze van de communicatiepartner. Moet u daarvoor noodzakelijk gaan aankloppen bij een befaamd agentschap? Niet noodzakelijk. The Ad Store, bijvoorbeeld, omschrijft zichzelf als een "reclamewinkel" en beweert de meest concurrerende tarieven van heel de sector te hanteren. Een langetermijncontract afsluiten hoeft niet: u stapt binnen en koopt wat u nodig hebt - een brochure, een logo, een folder, een tv-spot... Het concept groeide in de Verenigde Staten en werd in België geïntroduceerd door twee doorgewinterde coryfeeën van de stiel, Anne Vandevelde en Eric Kawan. "Onze ervaring, onze flexibiliteit en ons netwerk van externe medewerkers vormen onze grootste troeven," bevestigt Kawan. "We verramsjen onze prijzen niet, maar dankzij onze lichte en soepele structuur kunnen we goede tarieven aanbieden. We rekenen onze onderaannemers ook geen commissieloon aan." Onder de klanten bevinden zich zowel multinationals ( Carrefour) als KMO's ( Sotepra). Maar ook restaurants, gemeentescholen, kunstenaars... De massamedia zijn de meest in het oog springende uitingen van reclame, maar ze zijn wel duur. Toch is zelfs de tv een haalbare kaart voor een klein budget. Om bijvoorbeeld de senioren te bereiken, is de namiddag een prima tijdstip en op dat ogenblik zijn de tarieven het laagst. Ook met teleshopuitzendingen kan een uiterst ontvankelijk publiek bereikt worden. Ideaal voor een KMO. Themazenders zoals Kanaal Z (zaken), MCM, Jimtv, TMF (muziek), Vitaya (gezondheid) en Liberty (reizen) richten zich overigens op een doelgroep van adverteerders met een 'light'-budget. Een lokale adverteerder zal dan weer de voorkeur geven aan een regionale zender. Op die manier kan voor een paar duizend euro zijn hele verzorgingsgebied worden bestreken. En dan is er nog de radio, zeker een van de goedkoopste media op het gebied van zowel de productiekosten (vanaf 1000 euro) als de aankoop van zendtijd (vanaf 10 euro per spot op een privé-radiostation). Die vorm van reclame biedt het voordeel dat hij dicht bij de mensen staat en makkelijk reactie uitlokt. "Alles hangt af van de doelstellingen van de adverteerder," legt een expert uit. "Naamsbekendheid creëren duurt een tijdje en het budget zal dan ook navenant moeten zijn, maar als het erom gaat mensen naar de winkel te lokken, vormen de plaatselijke media - pers, huis-aan-huisbladen, lokale radio en tv - een goede oplossing."Die klassieke media geraken steeds meer verzadigd. Gelukkig kunnen minder welstellende adverteerders zich nog altijd wenden naar de 'alternatieve' media. Het gaat onder meer om prentkaarten, tafelsets, voertuigen, bekers, affiches in bars, sportclubs en op campussen. Ze bieden het voordeel dat ze originaliteit verschaffen tegen een betaalbaar tarief. Bovendien laten ze toe om de doelgroepen - jongeren of studenten bijvoorbeeld - te bereiken waar die zich ook bevinden. Volgens dezelfde redenering zijn de 'buiten-media' vaak aanbevolen om nieuwe producten te leren ontdekken: salons, beurzen, congressen... De kostprijs per contact ligt dan wel vrij hoog, maar het voordeel is dat de doelgroep perfect bereikt wordt. Uiteindelijk zijn de meest geloofwaardige en minst dure ambassadeurs voor een merk nog altijd de klanten. De mond-tot-mondreclame, het oudste medium ter wereld, heeft als voordeel dat het geen cent kost. Deze reclamevorm beleeft daarenboven een tweede jeugd dankzij het internet en de gsm. Door de magie van de e-mail is het web een geweldig instrument om informatie, geruchten, maar ook reclame te verspreiden. "Stuur deze advertentie door aan een vriend en u krijgt een cadeautje." Het aanstekelijke effect van e-mails heeft ertoe geleid dat JustForYou.be - een e-mail-marketingprogramma dat gemanaged wordt door Skynet en de surfers toelaat om promotieaanbiedingen en voordelen te ontvangen - nu al 370.000 leden telt. Jeroen Van den Broeck, woordvoerder van Skynet: "Voor een bescheiden adverteerder vormt dit kanaal een uitstekende manier om zichzelf bekend te maken. Het enige wat hij moet doen, is geschenkjes uitdelen." Jean-François SacréDe meest geloofwaardige en minst dure ambassadeurs voor een merk zijn nog altijd de klanten.