Hoe belangrijk is het voor een volumemerk zoals Ford om premiummodellen aan te bieden?

Jo Declercq: "Het belang is moeilijk te overschatten. Als je kijkt naar de evolutie op de automobielmarkt van de afgelopen jaren, dan zie je dat de klassieke volumemerken gesandwicht worden tussen de prijsbrekers onderaan en de premiummerken bovenaan. Premiummerken hebben intussen ook in zowat elk segment een eigen wagen - een groot verschil met de tijd dat ze een beperkt aantal modellenreeksen aanboden. Het is belangrijk om de vinger aan de pols te houden en de klant te volgen en dus moet ook Ford luxe en absolute topklasse aanbieden."
...

Jo Declercq: "Het belang is moeilijk te overschatten. Als je kijkt naar de evolutie op de automobielmarkt van de afgelopen jaren, dan zie je dat de klassieke volumemerken gesandwicht worden tussen de prijsbrekers onderaan en de premiummerken bovenaan. Premiummerken hebben intussen ook in zowat elk segment een eigen wagen - een groot verschil met de tijd dat ze een beperkt aantal modellenreeksen aanboden. Het is belangrijk om de vinger aan de pols te houden en de klant te volgen en dus moet ook Ford luxe en absolute topklasse aanbieden." "Sinds een paar jaar voert Ford een nieuwe strategie. Wij stellen al lange tijd vast dat over alle modellen heen de best uitgeruste wagens het best verkopen. Dat is een typisch Belgisch fenomeen: de consument verkiest een heel goed uitgeruste wagen (en is bereid om daarvoor desnoods een kleiner model te kiezen) boven een grotere, maar kalere auto. Tot voor kort bood de Titanium-uitvoering alle opties die er te krijgen waren. Vijftig tot zeventig procent van alle verkochte Fords had dat maximale uitrustingsniveau. Als we zo goed ons topsegment verkopen, was de redenering, dan is er waarschijnlijk ruimte om bij een deel van die klanten nog een stuk aan upgrading te doen. Enter de Vignale-lijn, de nieuwe topklasse die nu beschikbaar is op de Mondeo, de nieuwe Kuga, de nieuwe S-Max en de nieuwe Ford Edge. Vignale betekent dat de wagens nog beter afgewerkt zijn en een nog rijkere uitrusting (zetels met massagefunctie!) hebben dan de Titanium en een superieure klantenservice bieden. Alles is gericht op een individuele benadering van de klant." Declercq: "Met een beperkt aantal concessiehouders zijn we overeengekomen om een serieuze investering te doen in de showroom van de nieuwste generatie. We verkopen er enkele exclusieve modellen (de nieuwe Mustang, Focus RS en de Vignale-lijn), maar vooral: we haken in op de digitale ervaring van onze klanten. Vandaag informeren de klanten zich op het internet en stappen met heel wat kennis van zaken naar de concessiehouders. In de FordStores evoceren we de digitale wereld die onze klanten thuis hebben met allerhande hardware en software. Zo kunnen ze hun wagen configureren op een reusachtig scherm of onze digitale brochures raadplegen via tablets." Declercq: "Ford is het eerste volumemerk dat zoveel nieuwe technologieën aanbiedt tegen een zeer schappelijke prijs. Dat is niet verwonderlijk omdat Ford ervoor gekozen heeft om het hele gamma wereldwijd aan te bieden, waardoor de kosten van die nieuwe technologieën verspreid worden over alle wagens die globaal verkocht worden. Technologieën die de veiligheid verhogen, zitten meestal in de standaarduitrusting. Technologieën die het comfort en het rijplezier verhogen, zijn meestal optioneel." Declercq: "Dit jaar nog wordt de KA+ gelanceerd. Het is onze nieuwste offerte voor budget conscious klanten. Volgend jaar komt er een nieuwe Ford Fiesta. In het hoogste segment roert er ook een en ander. Nog dit najaar introduceren we het topmodel uit het SUV-gamma, de Edge. Al enkele jaren erg populair in de Verenigde Staten, nu voor het eerst in Europa." En begin volgend jaar is er ook de nieuwe Kuga, een reeds bekende SUV. "En dan zijn er nog twee iconen: de nieuwe Ford GT en de nieuwe Mustang. De Ford GT is een stuk - zeer roerend - erfgoed dat nieuw leven ingeblazen krijgt. Eind jaren zestig won Ford met de GT40 viermaal op rij de 24 uur van Le Mans. Naar aanleiding van de honderdste verjaardag van Ford Motor Company in 2003 werd er een nieuwe versie van gemaakt die tien procent groter was. Volgend jaar komt de nieuwste GT op de markt. De extreme supercar torst een prijskaartje dat ver in de premiumklasse gaat. Denk aan een euro of 500.000. De beperkte productie is voor de komende vier jaar al volledig uitverkocht." "In België doet de nieuwe Mustang het bijzonder goed. Na Engeland en Duitsland worden er bij ons in absolute cijfers het meest van verkocht in heel Europa. De Mustang is niet zozeer omwille van zijn prijs, dan wel van zijn imago een premium car. Het is waarschijnlijk de meest gebruikte wagen in films (meer dan 3000)." Het is belangrijk om de vinger aan de pols te houden en de klant te volgen en dus moet ook Ford luxe en absolute topklasse aanbieden.