In september 2006 startte One Agency, een bureau gespecialiseerd in internetoplossingen en consumenten-e-marketing. One Agency was het resultaat van een samengaan van Caudrons bedrijf The Originals, Tv Agency en Across Communication. De bedoeling van het bedrijf was ondernemingen te helpen bij het ontwerpen, bouwen en beheren van "new media experiences". "Het internet is daar de ruggengraat van, maar we integreren ook andere media zoals tv, radio, print, liveevenementen, point-of-sales-marketing en mobiele technologie", heette het toen.
...

In september 2006 startte One Agency, een bureau gespecialiseerd in internetoplossingen en consumenten-e-marketing. One Agency was het resultaat van een samengaan van Caudrons bedrijf The Originals, Tv Agency en Across Communication. De bedoeling van het bedrijf was ondernemingen te helpen bij het ontwerpen, bouwen en beheren van "new media experiences". "Het internet is daar de ruggengraat van, maar we integreren ook andere media zoals tv, radio, print, liveevenementen, point-of-sales-marketing en mobiele technologie", heette het toen. Het voordeel van de fusie was dat de nieuwe firma direct kon beginnen met een aantal klanten en een personeelsbasis. "We zijn met vijftien man gestart. Zo hebben we een paar mooie projecten kunnen binnenhalen", aldus Caudron, die al in 1993 The Reference oprichtte. Nu werken er 29 mensen (voltijdse equivalenten) en werkt er een tiental regelmatig op projectbasis. Het bedrijf won onlangs twee prijzen bij de eerste Mixx Awards, die de beste mix van creativiteit en effectiviteit in interactieve reclame bekronen: één voor het werk dat ze doen voor Humo (radio op het internet) en één lifetime achievement award voor Caudron zelf. Het eerste boekjaar werd afgesloten met een omzet van ruim 2,3 miljoen euro. Bovendien was er al winst. One Agency werkt onder meer voor de VRT, Rossel (Car Channel), Humo, Neckermann en Connections. "Wij verschillen van onze collega's. Je hebt enerzijds klassieke webagencies die sites bouwen en anderzijds de bureaus voor digitale reclame die vooral campagnes doen. Wij zitten ertussenin. We focussen meer op communities en de sociale aspecten. De onderbouw is wel de klassieke website", zegt Caudron. Interactieve televisie is minder van belang. "De zenders bouwen niet echt interactieve applicaties en de adverteerders doen weinig. Intussen doen we wel internetradio en internet-tv. Car Channel, dat we vorig jaar tijdens de Autosalon maakten, is nu een permanent videoportaal. Elke dag is er nieuwe content. En je kan als gebruiker commentaar leveren." Volgens Caudron willen bedrijven hun klanten meer bij hun business betrekken. "Test-Aankoop en bibliotheken bijvoorbeeld hebben ons gevraagd hoe ze dat moeten aanpakken. Wij bedenken dan een concept, bouwen de techniek erachter, maken een ontwerp en leveren een leeg platform. De klant pikt het op en de consument kan het gaan vullen." Een voorbeeld is de actie 'De gezelligste familie' die One Agency voor Neckermann uitvoert. De klanten van Neckermann kunnen zichzelf voorstellen met foto's en video's, en meedingen naar de titel van gezelligste familie. Voor 2008 wil One Agency met 50 % groeien, zowel in personeel als in resultaten. Dat gebeurt vooral in België, maar de firma werkt ook voor twee klanten in Nederland. "Voor een aantal projecten kunnen we een klein bureau in het buitenland opzetten. Het buitenland is belangrijk, maar we volgen onze klanten. De communitysites zijn makkelijk buiten België uit te rollen." Jo Caudron IS: CEO van One Agency VRIJE TIJD: muziek luisteren, lezen AVP