Klant krijgt cookie

Slimme marketeers en site-uitbaters hebben op het Internet een prachtig instrument om hun klandizie te screenen. De cookies.

Elk bedrijf droomt ervan om precies te weten hoe de klanten zijn producten gebruiken. Wat behaagt ze, wat laten ze links liggen, waarvan willen ze meer ? De vergaring van die info kost doorgaans hopen geld : enquêtes, seminaries, wedstrijden, kortingsbonnen, etentjes met klanten…

Niet zo bij de nieuwe interactieve media, waar technieken worden ontwikkeld om de klant continu te screenen, zonder dat daarvoor grote investeringen moeten worden gedaan. Het gebeurt via websites, volautomatisch en zonder dat het onderzoeksobject daarvan noodzakelijk op de hoogte moet zijn.

Met dat doel worden op het Net “cookies” uitgedeeld. De idee komt van Netscape Communications en werkt als volgt : als u op een met cookies uitgeruste site informatie opvraagt (u klikt op een pagina), stuurt de computer u niet alleen de gevraagde bladzijde, maar ook een hoeveelheid “statusinformatie” het cookie die uw browser in een apart bestand op uw harde schijf opslaat. De statusinformatie bevat een bereik van Internet-adressen ( Uniform Resource Locators of URL’s) waarvoor het cookie geldig is en ook een vervaldatum en de eigenlijke info. Die laatste kan de site-ontwerper naar eigen inzicht invullen, maar het hele pakket mag volgens de Netscape-specificaties niet groter zijn dan 4096 bytes. Een server kan u wel verschillende cookies tegelijk sturen.

Telkens wanneer u een Internet-adres aanroept, gaat uw browser eerst in het cookies-bestand kijken of het gevraagde adres niet binnen een groep valt waarvoor er een cookie klaarligt. Is dat het geval, dan stuurt uw browser de info van dat cookie mee naar de bewuste server. Die kan u dus klik per klik volgen.

De toepassingen van deze zeer eenvoudige techniek zijn veelzijdig.

Website-beheerders strooien cookies op uw pad zoals eertijds Hansje en Grietje kiezelstenen op hun tocht door het bos. Evaluatie van het afgelegde traject leert hen hoe ze de structuur van hun site kunnen verbeteren.

Belgium Online, The Wall Street Journal Interactive, Yahoo et alii gebruiken cookies om hun informatie voor u te “personaliseren”. U geeft bij hen op dat u aandeel x, y en z wil opvolgen en dat profiel wordt onder de vorm van een cookie op uw eigen harde schijf gezet. Als u de volgende keer op deze diensten aansluit, stuurt u zelf de informatie uit uw cookie terug. Http://wsj.com en consorten weten op die manier wie ze voor zich hebben en wat u zoekt.

Betalende diensten kunnen registratie-info in een cookie verpakken. U hoeft die dan niet te hertypen als u de volgende keer inlogt.

Maar het lekkerst zijn de cookies voor marketeers en reclamejongens. Zij verzamelen via de cookies een schat aan gegevens over uw gedrag op hun site en niet alleen op hún site en kunnen zo de kwaliteit van hun boodschappen verbeteren en het aantal nuttige contacten optimaliseren (bijvoorbeeld door te vermijden dat u dezelfde advertentie vaker dan gewenst ziet). Bedrijven als DoubleClick Inc. (www. doubleclick. net) en Interactive Marketing Inc., waarin Ziff-DavisSoftbank participeert, bouwen momenteel hele Internet-reclamenetwerken op basis van de techniek.

PRIVACY.

Wil u zelf nakijken wie bij u zijn cookie heeft gedeponeerd ? Dat kan. Netscape heeft in zijn directory een cookies. txt bestand dat u met gelijk welke tekstverwerker kan lezen. De cookies vindt u er één per lijn in terug, met in de eerste kolom de afzender. (Microsoft Internet Explorer 3.0 dropt uw cookies elk apart in Windows/Cookies-directory.)

Bij nazicht zal u meteen merken dat u zich, zoals binnenkort de tweewegstelevisie-abonnees, uitvoerig in de kaarten heeft laten kijken. Sinds kort is echter in versie 3 van Netscape Navigator, de meest gebruikte browser, een optie voorzien om dit voyeurisme aan banden te leggen. Onder Options/Network Preferences/Protocols kan u aangeven dat u gewaarschuwd wil worden telkens een cookie binnensluipt. U kan dat cookie dan vernietigen met een eenvoudige klik op Cancel. (Microsoft heeft dezelfde mogelijkheid in versie 3 van zijn Internet Explorer overgenomen onder Options/Advanced.) U zal echter ondervinden dat het verdedigen van uw privacy een arbeidsintensieve taak wordt : voor u het weet, steekt u meer tijd in het klikken op cookies, dan in het zoeken van informatie. Bovendien genereren sommige servers een fout als u het cookie niet accepteert. De vraag is dan, of meer privacy opweegt tegen de betere dienstverlening.

Voor uitbaters van web sites is het systeem in elk geval incontournable : wie de cookies uitdeelt, deelt ook de lakens uit.

BNL

Meer uitleg op http://home.netscape.com/newsref/std/cookie spec.html.

COOKIES VOOR SERVICE (BELGIUM ONLINE, COOKIES. TXT BESTAND) De getrouwheidskaarten van het Internet.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content