Klaar voor groei

© GF

Doro, de Zweedse marktleider in mobiele telefonie voor senioren, zag de ontwikkeling van zijn Doro Care-segment sinds enkele kwartalen onderdrukt door een klacht van een concurrent in Zweden tegen SKL, het overkoepelende overheidsorgaan dat verantwoordelijk is voor het raamakkoord met leveranciers voor de digitalisering van personenalarmsystemen. Sinds de klacht ingediend is, hebben de gemeenten geen nieuwe contracten uitgeschreven. Eind september werd de klacht verworpen. Er is nog beroep mogelijk tegen die beslissing, maar het management van Doro maakt zich sterk dat de periode van stilstand nu snel ten einde komt.

In 2015 was Doro Care goed voor 171,4 miljoen Zweedse kronen omzet, of 9,3 procent van het groepstotaal. Maar het segment geniet van hogere marges en nog flink wat groeipotentieel, en moet de komende jaren uitgroeien tot een rendabele groeipool. De overname in februari van Trygghetssentralen, het grootste Noorse privébedrijf dat actief is in telecare voor senioren, past perfect in die strategie. Het bedrijf realiseert een jaarlijkse omzet van 68 miljoen Noorse kronen en is sinds 15 april geïntegreerd in de Noorse activiteiten van Doro.

De tijdelijke perikelen bij Doro Care noopte Doro begin juli tot een winstwaarschuwing. Het verwachtte niet langer een winsttoename, maar een lichte daling tegenover 2015 (2,78 Zweedse kronen per aandeel). De ambitie voor een toename van de jaaromzet (1,83 miljard kronen in 2015) bleef wel overeind. De omzet steeg in de eerste jaarhelft met 16,4 procent, tot 886,5 miljoen kronen, waarvan het tweede kwartaal een stijging van 11,8 procent tot 473,5 miljoen kronen voor zijn rekening nam.

Geografisch zien we een positieve evolutie in thuisbasis Scandinavië (232,1 miljoen kronen, +13,7 % en 26,2 % van het groepstotaal), in Noord-Amerika (128,8 miljoen kronen, +148 % en 14,5 % van het groepstotaal) en in de regio Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Oost-Europa (189,1 miljoen kronen, +9,7 % en 21,3 % van het groepstotaal). De overige regio’s stagneerden. Het aandeel van de smartphone in de omzet steeg van 13 naar 21 procent. De evolutie van de bedrijfswinst (ebit) blijft echter wispelturig. In het tweede kwartaal daalde de ebit van 29,3 miljoen kronen vorig jaar, naar 4,2 miljoen kronen, al bevat dat laatste cijfer wel 4,9 miljoen kronen aan herstructureringskosten. Doro verloor immers een belangrijke klant in het lagere segment voor vaste telefoons, en kende leveringsproblemen bij de duurdere telefoons, die ook nog kunnen wegen op het derde kwartaal. Na zes maanden is er een verdubbeling van de ebit, van 6,8 naar 13,5 miljoen kronen, of een toename van de ebit-marge van 0,9 naar 1,5 procent. Tegenover een klein nettoverlies van 0,6 miljoen kronen in de eerste helft van 2015 is er een nettowinst van 7 miljoen kronen, of 0,3 kroon per aandeel. Doro realiseerde de voorbije drie jaar gemiddeld 58,8 procent van zijn jaaromzet in de tweede jaarhelft. Belangrijk is dan ook de aanhoudend positieve evolutie van het orderboek. In het tweede kwartaal nam het aantal nieuwe orders met 17,9 procent toe, tot 458,8 miljoen kronen.

Conclusie

Het begin van een oplossing bij Doro Care zorgde al voor een sterke herstelrally. Toch vinden we het aandeel nog voldoende aantrekkelijk gewaardeerd, tegen 13,9 keer de verwachte winst voor 2017 en met een verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de verwachte bedrijfskasstroom (ebitda) van 8 keer voor 2017. We verhogen daarom ons advies.

Advies: koopwaardig

Risico: gemiddeld

Rating: 1B

Al verschenen op insidebeleggen.be op 17 oktober

DE EVOLUTIE VAN DE BEDRIJFSWINST BLIJFT WISPELTURIG.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content