KIPPEN OF OVEREIND BLIJVEN?

De uniformisering van de Europese eenheidsmarkt blijft haperen. Zelfs de maximale tonnenmaat van de opleggers op de weg verschilt. Voor het Waregemse Stas betekent dat een gouden zaak.

Het atelier van de nv Stas heeft reusachtige spuitcabines. Niet verwonderlijk voor het bedrijf uit Waregem, gespecialiseerd in de productie van oplegger-kippers met een volume tot 85 kubieke meter. Die rijdende containers krijgen bovendien nog vier lagen verf. “Hoge kwaliteit is in de sector geen evidentie. Maar wij streven er nu eenmaal naar de meest innoverende constructeur te worden van Europa,” steekt commercieel directeur Anthony Geerinckx de ambitie niet onder stoelen of banken. Holle woorden? Een ” Stas“is in de sector van oplegger-kippers een begrip en staat synoniem met kwaliteit. Jaarlijks maakt het bedrijf aan de Flanders Fieldweg 800, voertuigen, waarvan 70% voor de export is bestemd. Dat betekent in de eerste plaats de Europese Unie. “Er is nog geenszins een eengemaakte markt,” onderstreept algemeen directeur Francis Heyse. “De maximale limieten, en de technische vereisten voor opleggers op de weg, verschillen in alle lidstaten. Onze productie speelt daar natuurlijk op in.”

Stas specialiseert zich meer en meer in oplegger-kippers uit aluminium. Het metaal is zwakker dan staal, wat een lichter nettogewicht van de wagen meebrengt. En dus kan er meer worden geladen. “Een oplegger uit aluminium weegt gemiddeld anderhalve tot drie ton lichter dan een stalen voertuig,” telt Anthony Geerinckx. Bovendien is aluminium veel flexibeler, wat het productieproces vereenvoudigt. De elasticiteit van het metaal garandeert bovendien een langere houdbaarheid. “We maken nog oplegger-kippers uit staal, maar die activiteit bouwen we af,” benadrukt Francis Heyse. “Aluminium voertuigen vormen nu onze core business.”

De oplegger-kippers, volledig eigen fabrikaat, waren in 1997 goed voor 750 voertuigen. Maar een tweede markt zijn de zelflossers. Vorig jaar fabriceerde Stas reeds 150 exemplaren op deze snel groeiende markt. Het zijn voertuigen die niet kippen, maar horizontaal ontladen. Zij worden vooral gebruikt voor het vervoer en vrac van onder meer granen, houtschilfers of meel. Ook de afvalmarkt is belangrijk. “Zelflossers zijn sinds drie jaar enorm in opgang,” merkt Francis Heyse op. “Het horizontaal ontladen verlaagt de risico’s bij het kippen, en de plafondhoogte in bedrijven.” Stas bouwde een aparte productiehal voor de zelflossers. Het bedrijf verwacht in 1998 een omzet van meer dan 1 miljard frank. Francis Heyse is een telg van de vierde generatie van de nog steeds familiale Vlaamse kmo.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content