De dikke SUV is politiek fout, maar daarom de wereld nog niet uit. De premiummerken blijven grote, hoge auto's bouwen omdat ze er een publiek voor hebben. Mercedes pakt straks uit met de nieuwe GLS (5,2 meter lang). Rolls- Royce heeft zijn Cullinan en Bentley zijn Bentayga. En om met dat gezelschap te kunnen meedoen, heeft Land Rover een lange versie (5,2 meter) van zijn Range Rover. En als het een paar centimeter minder mag, dan staat bij Volvo de XC90 in de showroom, en bij Audi de Q7. BMW...

De dikke SUV is politiek fout, maar daarom de wereld nog niet uit. De premiummerken blijven grote, hoge auto's bouwen omdat ze er een publiek voor hebben. Mercedes pakt straks uit met de nieuwe GLS (5,2 meter lang). Rolls- Royce heeft zijn Cullinan en Bentley zijn Bentayga. En om met dat gezelschap te kunnen meedoen, heeft Land Rover een lange versie (5,2 meter) van zijn Range Rover. En als het een paar centimeter minder mag, dan staat bij Volvo de XC90 in de showroom, en bij Audi de Q7. BMW kon dus niet ontbreken in dat selecte gezelschap: hier komt de X7. Vijf meter en vijftien centimeter lang. Geloof ons: niet uitzonderlijk in het Amerikaanse verkeer, maar naar Europese normen een reus. Natuurlijk is deze SUV in de eerste plaats voer voor de Amerikaanse en de Chinese markten en het Midden-Oosten. Daarom komt hij met dat reusachtige radiatorrooster en meer chroom dan we de jongste jaren gewoon waren - daar zijn ze in China verslingerd op. Het belet BMW niet om hem ook in onze contreien aan te bieden. In afwachting van de dieselversie, bij de perspresentatie nog niet voorhanden, reden we met de kleinste benzinemotor: de zescilinder van drie liter met turbo, in die versie goed voor 340 paarden. En dat is meer dan genoeg. Het was een terechte beslissing van BMW om de grotere achtcilinder niet in Europa aan te bieden. Natuurlijk moet je met een auto als de X7 niet contant rondslingeren op bochtige weggetjes. Het is in de eerste plaats een kilometervreter die zijn inzittenden, standaard zeven plaatsen, van een vorstelijk reiscomfort laat genieten. Op alle wegen, maar vooral op de autoweg. Daarvoor zorgen een gestuurde ophanging en een uitstekende geluiddemping. En de twee zitjes die je op de derde rij uit de kofferplank tovert, zijn ruim genoeg voor volwassenen van 1,80 meter. De X7 kost ruwweg 20.000 euro meer dan de al behoorlijk grote X5. Een meerprijs die kan tellen, maar die BMW verantwoordt met de royalere standaarduitrusting. Het neemt niet weg dat de X7 naar BMW-gewoonte een uitgebreide optielijst heeft. Zodra je daarvan plukt, loopt de slotfactuur snel op en kan de X7 een heel dure auto worden. Maar daar ligt de klant waar BMW op mikt natuurlijk niet wakker van.