2017, Göteborg. Automobilisten hoeven niet op te schrikken wanneer de bestuurder van de wagen naast hen rustig de krant aan het lezen is achter het stuur met een kopje koffie bij de hand, terwijl hij op de autosnelweg naar het werk zoeft. Volvo wil over twee jaar 100 autonome wagens commercialiseren in zijn thuisstad en is voor dat grootschalige testproject alles in gereedheid aan het brengen. Het gaat om een project bedoeld voor gewone consumenten, die met de zelfrijdende Volvo's zullen deelnemen aan het echte verkeer. Andere constructeurs als Audi en Mercedes toonden de voorbije maanden met de Audi RS 7 en de zelfrijdende Mercedes S 500 en F 015 Luxury in Motion ook al hun vernuft op het vlak van autonome technologie, maar dat ging om conceptwagens met eigen ingenieurs en journalisten aan boord. Audi verblufte het publiek met een autonoom rijdende Audi RS 7, die tegen racesnelheid rondjes klokte op het circuit van Hockenheim. "Het is in de meest extreme situaties, dus aan hoge snelheid op circuit, dat je het meeste leert", legt Thomas De Meûter van Audi uit. Federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant kon in april ook al eens van de autonome besturing proeven aan boord van een Audi in hun thuisbasis Ingolstadt. Zij richtte ook een werkgroep op met de verschillende betrokken spelers om de haalbaarheid van dergelijke testen op Belgische bodem te onderzoeken.
...

2017, Göteborg. Automobilisten hoeven niet op te schrikken wanneer de bestuurder van de wagen naast hen rustig de krant aan het lezen is achter het stuur met een kopje koffie bij de hand, terwijl hij op de autosnelweg naar het werk zoeft. Volvo wil over twee jaar 100 autonome wagens commercialiseren in zijn thuisstad en is voor dat grootschalige testproject alles in gereedheid aan het brengen. Het gaat om een project bedoeld voor gewone consumenten, die met de zelfrijdende Volvo's zullen deelnemen aan het echte verkeer. Andere constructeurs als Audi en Mercedes toonden de voorbije maanden met de Audi RS 7 en de zelfrijdende Mercedes S 500 en F 015 Luxury in Motion ook al hun vernuft op het vlak van autonome technologie, maar dat ging om conceptwagens met eigen ingenieurs en journalisten aan boord. Audi verblufte het publiek met een autonoom rijdende Audi RS 7, die tegen racesnelheid rondjes klokte op het circuit van Hockenheim. "Het is in de meest extreme situaties, dus aan hoge snelheid op circuit, dat je het meeste leert", legt Thomas De Meûter van Audi uit. Federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant kon in april ook al eens van de autonome besturing proeven aan boord van een Audi in hun thuisbasis Ingolstadt. Zij richtte ook een werkgroep op met de verschillende betrokken spelers om de haalbaarheid van dergelijke testen op Belgische bodem te onderzoeken. Ook BMW pakte onlangs uit met een i3-model dat zichzelf kan parkeren en nog andere constructeurs werken achter de schermen hard aan zelfrijdende wagens. Met Drive Me, zoals Volvo zijn programma heeft gedoopt, komt het toekomstbeeld van zelfrijdende auto's wel heel dichtbij. Het opvallende is dat de technologie om de wagens autonoom te laten rijden voor een groot stuk al beschikbaar is op de nieuwste wagens van nu, ook bij andere merken. Het gaat om sensoren, optische camera's, laserscanners en een radarsysteem en sonar die ervoor zorgen dat de wagen voortdurend een 360°-zicht heeft en obstakels, wegmarkeringen en verkeersborden in realtime detecteert en er zich aan aanpast. Via een draadloze verbinding krijgen de auto's ook voortdurend informatie toegestuurd, in het geval van Volvo van de verkeersdienst van Göteborg. In combinatie met een kaartsysteem brengt de wagen de bestuurder, die zich ondertussen op andere activiteiten kan concentreren, veilig naar zijn bestemming. Uiteraard kan de bestuurder op gelijk welk moment beslissen zelf het stuur over te nemen. En bij slecht weer of onvoorziene omstandigheden worden de autonome rijcapaciteiten van de wagens uitgeschakeld en moet de chauffeur het stuur weer overnemen, zoals hij dat ook moet doen eens buiten de zone waarin het Zweedse proefproject zal lopen. "Dat project kadert in onze Vision 2020", zegt René Aerts Jr. van Volvo. "Onze doelstelling is om tegen 2020 geen zwaargewonde of dodelijke slachtoffers meer te hebben aan boord van een nieuwe Volvo. Wij hebben van veiligheid al van oudsher onze topprioriteit gemaakt. Zo hebben we in 1959 de driepuntsgordel geïntroduceerd en die wordt vandaag nog in alle auto's gebruikt. Daardoor zit er altijd een beetje Volvo in alle wagens." Vandaag liggen menselijke fouten in negentig procent van alle gevallen aan de basis van een verkeersongeval. "De mens is inderdaad de zwakke schakel", erkent René Aerts Jr. Door zo veel mogelijk handelingen bij het rijden toe te vertrouwen aan de technologie, kan het aantal ongevallen drastisch naar omlaag, luidt de redenering. Dus is het simpel: zolang de veiligheid van een zelfrijdende wagen niet honderd procent gegarandeerd is, zal geen enkele constructeur zich wagen aan een commercialisering op grote schaal. In afwachting daarvan zitten de nieuwste topmodellen van de constructeurs al boordevol technologie die de toekomstige autonome auto mogelijk zal maken. Volvo introduceerde onlangs de nieuwe XC90, een echt paradepaardje op het vlak van veiligheidssystemen. Naast de al bekende rijhulpsystemen (adaptieve cruisecontrol, waarschuwing wanneer je van je rijvak dreigt af te wijken, waarschuwing voor achteropkomend verkeer bij het parkeren), heeft de wagen een geperfectioneerde camera aan boord die andere auto's, fietsers en voetgangers sneller detecteert, ook 's nachts, en zelfs tegenliggers in een bocht en overstekend wild ziet aankomen. Indien de wagen met een van die obstakels in botsing dreigt te komen, treedt het verbeterde automatische noodremsysteem in werking. Een nieuw systeem van gordelspanning beschermt de inzittenden beter in het geval van een aanrijding. Ook bij Mercedes blijft veiligheid het belangrijkste thema. "Met onze huidige systemen zou je in bepaalde omstandigheden al autonoom kunnen rijden", maakt Erik Van den Heuvel zich sterk. Het lijstje veiligheids- en rijhulpsystemen op de Mercedes S-klasse, gegroepeerd onder het thema Real Life, oogt inderdaad indrukwekkend en is wellicht het meest complete op de markt: o.a. snelheids- en afstandsregelaar, 'active lane keeping assist', detectiesystemen van andere wagens en weggebruikers, een stuurassistent die de wagen zelfs in bochten op het midden van de rijstrook houdt, een automatische remassistent bij gevaar en veiligheidsgordels met ingebouwde airbag die het risico op letsels ter hoogte van de borstkas beperken. "De laatste jaren hebben de constructeurs hard gewerkt om niet alleen de veiligheid van de inzittenden sterk te verbeteren, maar ook die van de andere weggebruikers. De focus is verschoven naar preventie en dat is een belangrijke evolutie, die in de lijn ligt van het huidige maatschappelijke denken", zegt Erik Van den Heuvel. Uiteraard willen de twee andere Duitse premiummerken Audi en BMW met hun topmodellen ook nieuwe maatstaven zetten op het vlak van veiligheid, rijassistentie en comfort. Alle hierboven vermelde nieuwe technologieën zijn dan ook terug te vinden op de nieuwe Audi Q7, Audi A8, BMW 7, X5 en X6 Reeksen. "De volgende generatie van onze A8, die er over drie jaar komt, zal nog een stap verder gaan in het geassisteerd rijden", zegt Thomas De Meûter van Audi. Een van de woordvoerders die aan de rondetafel deelnam, vertrouwde ons toe dat de huidige systemen al dusdanig performant zijn, dat hij tijdens het rijden weleens iets anders durft te doen dan zelf te sturen, en dus volop vertrouwt op de aanwezige rijhulpsystemen. Uiteraard is dat wettelijk gezien verboden, maar dat voorbeeld toont aan hoe ver de technologie nu al staat. De komende jaren zullen de meeste van die systemen geleidelijk aan geïntroduceerd worden op alle ¬ dus ook de minder dure ¬ modellen van de verschillende merken. "Wij willen dat élke bestuurder kan genieten van de technologische vooruitgang en dus relaxter de weg op kan", zegt Christophe Weerts van BMW. Eén ding lijkt zeker: het is niet de technologie die de komende jaren een rem zal zetten op de komst van de autonome wagen, het wordt vooral een kwestie om te zien hoe de wetgeving, de verkeersregels en de infrastructuur zich zullen aanpassen. Vooral dat zal bepalen wanneer de zelfrijdende technologie in het dagelijkse verkeer een werkelijkheid wordt. Rond het jaar 2030 zou het weleens zover kunnen zijn. Die datum schuiven de meeste constructeurs als een realistisch objectief vooruit. De voorbije maanden stelde Audi een aantal varianten voor van zijn nieuwste 'concept car', de Prologue. Het merk uit Ingolstadt ontvouwt daarin ook de Audi Virtual Cockpit. "Dat is het instrumentenpaneel van de toekomst en een belangrijke stap naar het autonome rijden", legt De Meûter uit. "We gaan de klassieke analoge tellers vervangen door een volledig digitaal scherm, dat volledig op de bestuurder is gericht. De klassieke functies als snelheidsmeter en toerenteller en de nieuwe infotainmentfuncties worden in het display geïntegreerd en de bestuurder kan zelf kiezen op welke weergave hij de nadruk wil leggen. Op onze sportieve modellen wordt dat het enige scherm op het dashboard. Bij de TT en de R8 is dat nu al het geval. Andere modellen krijgen een extra scherm midden in het dashboard dat de passagiers ook kunnen gebruiken. Op termijn zullen alle multimediafunctionaliteiten worden geprojecteerd op verschillende schermen die met elkaar in verbinding staan. Bestuurder en passagier zullen via die schermen info met elkaar kunnen uitwisselen door te swipen. En in een nog later stadium zullen we werken met 'gestual recognition', waarmee de inzittenden informatie kunnen projecteren op de voorruit." BMW blijft zijn netwerkinformatiesysteem ConnectedDrive, dat het enkele jaren geleden introduceerde, verder ontwikkelen. Tegen 2017 zal het vijf miljoen auto's met het internet hebben verbonden via een in de wagen ingebouwde simkaart. ConnectedDrive is een gebundeld geheel van diensten waarover de BMW-bestuurder in zijn wagen kan beschikken. Dat gaat om zaken als een noodoproepsysteem, toegang tot diensten als Facebook of Twitter, e-mails, nieuws- en weerberichten, realtime verkeersinformatie en persoonlijke assistentie. Die laatstgenoemde dienst is een callcenter waar de chauffeur bij terecht kan voor allerlei informatie die hij op dat moment nodig heeft (informatie over restaurants en winkels op de plaats waar hij zich bevindt, vluchtinfo, enz). De klant kan het pakket diensten dat hij zelf belangrijk vindt samenstellen via de online appstore van BMW. Ook Ford heeft met Sync een interessant communicatiesysteem in huis. Het is een eenvoudige applicatie die verbonden is met de smartphone van de chauffeur en via spraakcommando's functioneert. Je kunt ermee bellen, sms'jes laten voorlezen, muziek beluisteren en het verwittigt de hulpdiensten. Dankzij de optie AppLink kun je er ook sommige apps van je smartphone mee bedienen. "We beantwoorden daarmee aan de behoefte van onze consumenten naar meer connectiviteit in de wagen", zegt Jo Declercq van Ford. "Het is een eenvoudig systeem, maar zeer toegankelijk. Dat ligt in de geest van onze oprichter Henry Ford, die niet de meest gesofisticeerde wagen wou maken, maar wel een die voor iedereen bereikbaar was." Enkele jaren na de introductie telt Sync wereldwijd ondertussen al tien miljoen gebruikers.