De sterkte van TradCom zit volgens gedelegeerd bestuurder Eric Croon in het aanbieden van één aanknopingspunt voor productinformatie van een resem leveranciers. "De klant heeft toegang tot een assortiment van 627.000 artikelen dat continu up-to-date wordt gehouden. De sit...

De sterkte van TradCom zit volgens gedelegeerd bestuurder Eric Croon in het aanbieden van één aanknopingspunt voor productinformatie van een resem leveranciers. "De klant heeft toegang tot een assortiment van 627.000 artikelen dat continu up-to-date wordt gehouden. De site heeft dan ook een sterke zoekmotor." Het grootste probleem was om de voorraad- en bestelsystemen van de verschillende leveranciers te koppelen aan de informaticasystemen van de klanten. Die willen op een makkelijke manier toegang tot alle informatie van de leveranciers: nettoprijzen, voorraadniveaus, bestelhistorieken, enzovoort. Er is lang gezocht naar een manier om al die systemen op elkaar af te stemmen. Het moeilijkste in de samenwerking was de neuzen van alle partijen in dezelfde richting krijgen, vertelt Croon. "Er was een begininvestering van 370.000 euro mee gemoeid, maar we debatteerden ook over de filosofie achter het project: waar gaat de markt naartoe en vooral: durven wij onderling klantenbestanden uit te wisselen? Dat proces heeft ongeveer een jaar geduurd."Ondanks de keuze voor het internet zegt Croon provocerend: "Ik geloof niet in e-business. Ik geloof wel in bestaande handelsrelaties waaraan internet een meerwaarde kan geven. TradCom is geen e-commerce. Je moet je voorstellen dat een onderdeel van amper 5 euro een hele productie kan doen stilvallen, wat tienduizenden euro's per uur kost. Je mag daar niet zomaar mee spelen."Jean-Paul Wydoodt