Met zijn beide wijsvingers en duimen maakt Hervé Cortinat een vierkantje in de lucht. Hij zoekt het ideale kader om een boom op de Place des Vosges te fotograferen. We mogen dan wel in centrum Parijs staan, de Place des Vosges voelt meer aan als een dorpsplein in Zuid-Frankrijk dan als een druk stuk hoofdstad. Het plein is omzoomd door schitterende arcaden. Cortinat zocht dit plekje uit om toeristen met fotografische aspiraties behulpzaam te zijn.
...

Met zijn beide wijsvingers en duimen maakt Hervé Cortinat een vierkantje in de lucht. Hij zoekt het ideale kader om een boom op de Place des Vosges te fotograferen. We mogen dan wel in centrum Parijs staan, de Place des Vosges voelt meer aan als een dorpsplein in Zuid-Frankrijk dan als een druk stuk hoofdstad. Het plein is omzoomd door schitterende arcaden. Cortinat zocht dit plekje uit om toeristen met fotografische aspiraties behulpzaam te zijn. In het echte leven is Cortinat freelance-fotograaf, "maar de concurrentie in de media is moordend en om te overleven moest ik differentiëren". En zo kwam hij bij Photo Up terecht, een bedrijfje dat zich toelegt op fotografiecursussen voor particulieren. "We stellen vast dat de verkoop van digitale reflexcamera's in de lift zit. Nogal wat mensen denken dat ze daarmee meteen goede beelden kunnen maken. Ze switchen alle instellingen naar 'automatisch' en hopen dan op het beste. Helaas." Terwijl we toeristen van allerlei pluimage met hun iPhones en andere fotoapparaten aan de slag zien, doet Cortinat een eerste bevraging. "Ken je het verschil tussen sluitertijd en diafragma? Weet je wat scherptediepte is?" Onze basiskennis blijkt nogal mee te vallen. "Alors, laten we dan eens een bewegend beeld maken. Ik wil dat de achtergrond, dit fantastische plein in centrum Parijs, scherp staat, maar de mensen die door je beeld lopen, bewogen zijn." Stevige ondergrond zoeken, kleine lensopening en trage sluitertijd. Hebbes van bij de tweede poging. Vroeger was de Marais een moerasgebied net buiten het Ile de la Cité. Vandaag is het een topper onder de toeristische buurten van Parijs, met kleine boetiekjes, trendy koffiebars en andere mooie etablissementen. Let op, de fotografen van Photo Up zijn geen toeristische gidsen. Tijdens een 'Photo Walk' kom je langs de toeristische must-sees, maar je hoeft de begeleidende fotografen niet te veel om toeristische info te vragen. "Het is in de eerste plaats de bedoeling om gasten tijdens een toeristische wandeling fotografisch te begeleiden. We geven tips, advies, helpen bij de beslissingen die ze moeten nemen, leren hen hun camera beter te kennen." Wie een 'Photo Walk' van drie uur boekt, kan uit enkele buurten kiezen. Montmartre en de Marais zijn de toppers. Na twee uur fotograferen, zakken de cursisten met hun begeleider af naar een café, waar ze op een laptop de resultaten bekijken en evalueren. Wie een Photo Walk van twee uur kiest, bekijkt en bespreekt de resultaten op het schermpje van de camera. Toeristen laveren vaak tussen buiten en binnen. De buitenlucht is overtrokken, wat voor een erg hard, wittig licht zorgt. Niet meteen de ideale omstandigheden voor buitenfoto's omdat de achtergrond snel overbelicht raakt. In de zeventiende-eeuwse Eglise Saint-Paul-Saint-Denis is het behoorlijk donker. Een ideale plaats om foto's te maken bij weinig licht. Cortinat toont ons hoe we de filmgevoeligheid kunnen aanpassen zodat we voldoende licht binnenkrijgen zonder extreem trage sluitertijden te moeten kiezen. En we gaan verder op hetzelfde elan en testen hoe we door de kerkstoelen door met variabele scherptediepte kunnen spelen. Photo Up biedt geen saaie cursus in een met tl-buizen verlicht leslokaal, maar 'leren al doende'. En ondertussen nemen we met aandachtige ogen de schoonheid van Parijs op. Terug thuis merken we wat dit heeft opgeleverd. Een fijne oogst aan beeldjes die beter belicht en mooier gekadreerd zijn dan we van onszelf gewend waren. AART DE ZITTER IN PARIJS, FOTOGRAFIE THOMAS DE BOEVER